O festiwalu

Już 10 maja rusza 16. Festiwal Filmowy Millennium Docs Against Gravity, największe święto kina dokumentalnego w Polsce! Prawie wszystkie z prezentowanych filmów mają na festiwalu polskie premiery.

Zobacz, czy rozumiesz świat, i czy świat rozumie ciebie – to hasło przewodnie tegorocznego festiwalu. W programie filmy odnoszące się do najbardziej aktualnych problemów współczesnego świata. Jak co roku postawiliśmy na różnorodność tematów, dlatego nie zabraknie tytułów o psychologii, sztuce, nauce, sporcie, architekturze i modzie. Bądźcie z nami we Wrocławiu 10–19 maja w Dolnośląskim Centrum Filmowym!

MISTRZOWIE KINA
 

W programie najnowszy film nominowanego do Oscara®, legendarnego reżysera Wernera Herzoga „Herzog/Gorbaczow” („Meeting Gorbachev”). Jego tematem jest spotkanie na szczycie mistrza kinematografii z Michaiłem Gorbaczowem, nagrodzonym pokojową Nagrodą Nobla. Agnès Varda, zmarła w marcu br. ikona kina i prekursorka Nowej Fali, w filmie „Varda według Agnès” („Varda by Agnès”) tworzy swój niekonwencjonalny filmowy autoportret.

Peter Jackson, nagrodzony Oscarami® reżyser trylogii „Władca Pierścieni” i „Hobbit”, w swoim pierwszym filmie dokumentalnym „I młodzi pozostaną” („They Shall Not Grow Old”) wykorzystał zdumiewające materiały wideo z archiwów

Obsypana nagrodami na festiwalu w Sundance „Kraina miodu” („Honeyland”) Tamary Kotewskiej i Ljubomira Stefanowa to rozgrywająca się w Macedonii Północnej historia Hatidze, pszczelarki, która wiedzie życie w zgodzie z naturą z dala od miasta.

Najnowszy film Roberto Minerviniego, Włocha obrazującego wielokulturową rzeczywistość Stanów Zjednoczonych, „Co zrobisz, gdy świat stanie w ogniu?” („What You Gonna Do When the World’s on Fire?”) ukazuje codzienne życie czarnoskórych Amerykanów, walczących o godność i sprawiedliwość.

PSYCHOLOGIA, CZYLI ZROZUMIEĆ SIEBIE

W sekcji Historie intymne, której patronem jest miesięcznik „Zwierciadło”, przedstawiamy filmy psychologiczne. Film „Magiczne życie V” („The Magic Life of V”) Tonislava Hristova (twórcy filmu „Dobry listonosz”, nagrodzonego na 14. edycji MDAG) to intymny portret młodej kobiety Veery, która wciela się w fantastyczne postaci za sprawą gier LARP (z ang. live action role-playing), aby zmierzyć się z demonami przeszłości.

Przyjaźń jest tematem filmu „Transnistria” („Transnistra”) Anny Eborn o nastolatkach mieszkających w Naddniestrzu, nieuznawanej republice na terenie Mołdawii. To pełna emocji historia przyjaźni i miłości.

„3100: biegnij i medytuj” („3100: Run and Become”) Sanjaya Rawala, zainspirowanego kultową książką „Urodzeni biegacze” Christophera McDougalla, przedstawia przebieg najdłuższego ultramaratonu na świecie i duchowe podejście do biegania.

OCZEKIWANE FILMY POLSKIE

„In Touch” Pawła Ziemilskiego opowiada o mazurskiej wsi Stare Juchy, z której prawie jedna trzecia mieszkańców wyemigrowała do Islandii, ale kontakt z bliskimi umożliwia im nowa technologia. Bohaterami „Jazdy obowiązkowej” („Compulsory Figures”) Ewy Kochańskiej jest ukraińskie małżeństwo z trójką dzieci, które mieszka w Polsce. Szansą na lepszą przyszłość może być wygrana ich córki Julii w zawodach łyżwiarskich.

„Dlaczego nikt mnie nie pyta, czy w getcie była miłość? – pytał na krótko przed śmiercią w 2009 r. Marek Edelman, ostatni przywódca powstania w getcie warszawskim. Odpowiada on na to pytanie w długo oczekiwanym filmie „Marek Edelman... i była miłość w Getcie” Jolanty Dylewskiej, nad którego scenariuszem współpracowała Agnieszka Holland, a Andrzej Wajda współreżyserował fabularyzowane sceny filmu.

W „Symfonii Fabryki Ursus” („Symphony of The Ursus Factory”) Jaśmina Wójcik upamiętnia losy pracowników warszawskiej fabryki. A psychologia miasta jest tematem filmu „Diagnosis” Ewy Podgórskiej.

Relacji najsłynniejszej pary polskich artystów przygląda się w wizualnym eseju z pogranicza kina i teatru Borys Lankosz („Rewers”). W filmie „Kobro/Strzemiński. Opowieść fantastyczna” występują Agata Buzek i Łukasz Simlat.

NOWA SEKCJA FILMOWA: CZWARTE OKO
 

„Kto zabił sekretarza generalnego ONZ?” („Cold Case Hammarskjöld”) to najnowszy, nagrodzony za reżyserię w Sundance, film Madsa Brüggera, znanego z charakterystycznej metod pracy filmowej – „performatywnego dziennikarstwa”.

Tematem filmu „Kwity z Panamy” („The Panama Papers”) Alexa Wintera jest największa jak dotąd afera ukrywania dochodów przez najbogatszych w rajach podatkowych. W „Bellingcat: prawda w czasach postprawdy” („Bellingcat – Truth in a Post-Truth World”) Hans Pool przedstawia działalność pierwszego w historii obywatelskiego internetowego serwisu śledczego, który wyjaśnił takie zagadki, jak m.in. katastrofa lotu Malaysia Airlines 17 czy otrucie Siergieja Skripala.

W „Ustrzelić mafię” („Shooting the Mafia”) Kim Longinotto opowiada o fotografce z Palermo – Letizii Battaglii, która przez lata portretowała działania sycylijskiej mafii. Sekcji filmowa Czwarte oko jest poświęcona roli zaangażowanego dziennikarstwa we współczesnym świecie. Jej patronem jest OKO.press.

NAJNOWSZA HISTORIA EUROPY
 

Rob Miller i Henry Singer w „Procesie Ratko Mladicia” („The Trial of Ratko Mladić”) pytają, czy 20 lat po wojnie w Bośni i Hercegowinie, która kosztowała życie ok. 100 tys. osób, możliwe jest uczynienie zadość sprawiedliwości tej tragedii.

Witalij Manski, którego film „Pod opieką wiecznego słońca” zwyciężył 13. edycję festiwalu, w „Świadkach Putina” („Putin’s Witnesses”) przedstawia historię dojścia do władzy rosyjskiego przywódcy. Reżyser, dzięki pracy w publicznej telewizji, miał szansę z bliska obserwować moment historycznego przełomu w Rosji.

NOWA SEKCJA: SCIENCE NON-FICTION
 

W filmie „A to mój przyjaciel robot” („Hi, A.I.”) Isy Willinger poznajemy możliwości robotów, które już dziś współpracują z ludźmi. Chris Paine w „Czy ufasz temu komputerowi?” („Do You Trust This Computer?”) odsłania mroczną stronę techniki i ryzyko, jakie wiąże się z wynalezieniem sztucznej inteligencji.

A w „Nowym, lepszym człowieku” („More Human than Human”) Tommy Pallotta i Femke Wolting postanowili zbudować własnego robota, aby sprawdzić, czy może on zastąpić ich w roli filmowców.

 

EMOCJONUJĄCE ZWIĄZKI ŚWIATA FILMU I SZTUKI
 

Jak co roku przedstawiamy filmy przybliżające świat sztuki. W „PJ Harvey. A Dog Called Money” („PJ Harvey. A Dog Called Money”) jesteśmy świadkami jak inspiracja zamieniają się w poezję, która daje początek piosenkom z albumu „The Hope Six Demolition Project” brytyjskiej artystki. „Niezwykła propozycja” („The Proposal”) Jill Magid, w części thriller, w części romans, jest historią próby przywrócenia dostępu do prac najsłynniejszego meksykańskiego architekta Luisa Barragána.

Nebojša Slijepčević w „Serbce” („Srbenka”) prowadzi nas za kulisy spektaklu o 12-letniej Serbce zamordowanej w 1991 r. w Zagrzebiu. Autorem przedstawienia, które wbiło kij w mrowisko konfliktu chorwacko-serbskiego, jest Oliver Frljić, znany w Polsce za sprawą głośnego spektaklu „Klątwa”.

Bohaterami filmu „Pogawędki o drzewach to zbrodnia” („Talking About Trees”) Suhaiba Gasmelbariego, zdobywcy Nagrody dla Najlepszego Filmu Dokumentalnego na tegorocznym Berlinale, są czterej leciwi członkowie sudańskiego klubu filmowego, którzy postanawiają odrestaurować dawne kino pod Chartumem.

Giacomo Durzi w „Ferrante Fever. Gorączce czytania” („Ferrante Fever”) portretuje nietuzinkową osobowość Eleny Ferrante, najpopularniejszej włoskiej pisarki naszych czasów, która skrywa swoją tożsamość.

 

NOWA SEKCJA FILMOWA: MODA DLA LUDZI
 

Nie zabranie tematu mody. „Jean Paul Gaultier. Szyk i krzyk” („Jean Paul Gaultier Freak And Chic”) Yanna L’Hénoreta jest portretem tego niezwykle pomysłowego projektanta, nazywanego „enfant terrible” francuskiego świata mody. Patronem sekcji Moda dla ludzi jest ”Vogue Polska”.

16. Festiwal Filmowy Millennium Docs Against Gravity odbędzie się we Wrocławiu 10-19 maja. Projekcje odbędą się w Dolnośląskim Centrum Filmowym. Bądźcie z nami!

 
Doc shop
Kup nasze filmy na DVD
NEWSLETTER
Zapisz się do newslettera

Informujemy, iż w celu optymalizacji treści dostępnych w naszym serwisie, dostosowania ich do Państwa indywidualnych potrzeb korzystamy z informacji zapisanych za pomocą plików cookies na urządzeniach końcowych użytkowników. Pliki cookies użytkownik może kontrolować za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej. Dalsze korzystanie z naszego serwisu internetowego, bez zmiany ustawień przeglądarki internetowej oznacza, iż użytkownik akceptuje stosowanie plików cookies. Czytaj więcej w: Polityce prywatności

OK