Przyszłość kina. Doświadczenia VR na 21. MDAG

Po raz kolejny Millennium Docs Against Gravity zagląda w filmową przyszłość dzięki wystawie doświadczeń VR. Nowa forma opowiadania, która ma szansę zdeterminować losy kina, doskonale sprawdza się w opowiadaniu historii zakorzenionych w rzeczywistości. Sześć wyjątkowych doświadczeń w ramach MDAG Vision będzie czekało na publiczność w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie od 13 do 19 maja. Kuratorem i kuratorką sekcji są Karol Piekarczyk oraz Dorota Pabel.

Wystawa doczekała się także własnego plakatu przygotowanego przez autora identyfikacji MDAG - Bartka Bojarczuka (@ill.cat) ze zdjęciem fotografki i członkini tegorocznego jury Alicji Lesiak (@lesiala). Na plakacie znajduje się młoda DJ-ka Maria Smolarz (@nocnakawiarnia), bohaterka filmu „Rave”.

21. MDAG odbędzie się od 10 do 19 maja w siedmiu miastach (Warszawa, Wrocław, Gdynia, Poznań, Katowice, Łódź i Bydgoszcz) a następnie online - od 21 maja do 3 czerwca na mdag.pl. Mecenasem tytularnym wydarzenia jest Bank Millennium (https://www.bankmillennium.pl/).

MDAG Vision to sekcja wirtualnych doświadczeń towarzysząca programowi filmowemu festiwalu. Doświadczenia wykorzystują najnowsze technologie do zaangażowania wszystkich zmysłów w refleksje nad fundamentalnymi problemami dzisiejszego świata – od naszej niejednoznacznej relacji z naturą po istotę relacji międzyludzkich. Na wystawę składa się sześć doświadczeń, które łącząc różne media i przyjmując punkt widzenia odmiennych kultur, tworzą angażujące narracje. Nie sposób ich przeżyć w żadnej innej formie. 

Wszystkie doświadczenia są dostępne w języku angielskim. Wystawa odbędzie się w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie (ulica Kredytowa 1) w dniach 13-19 maja. Wstęp jest bezpłatny.

kadr z doświadczenia  „Emperor”

Doświadczenie „Emperor” (tw. Marion Burger, Ilan Cohen) to interaktywna podróż w głąb umysłu ojca cierpiącego na afazję. Przejmująca historia córki, która stara się nawiązać z nim kontakt. Doświadczenie otrzymało nagrodę Venice Immersive Achievement Award na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji. Z kolei w „The Imaginary Friend” (tw. Steye Hallema) zostajemy wyobrażonym przyjacielem Daniela, ośmiolatka próbującego poradzić sobie z żałobą po stracie mamy. Towarzyszymy chłopcu w jego przygodach, walcząc z demonami, latając i przemierzając niezbadane krainy. Trzecim doświadczeniem eksportującym ludzką psychikę jest „Body of mine” (tw. Cameron Kostopoulos). To immersyjne doświadczenie, która pozwala odczuć stan dysforii płciowej. Najnowsza technologia śledzenia ciała, twarzy i oczu pozwala całkowicie wcielić się w osobę o innej tożsamości płciowej.

kadr z doświadczenia  „Floating with Spirits”

W inne zakątki świata zabiorą widzów pozostałe trzy doświadczenia. „Close” (tw. Hana Umeda) to konfrontacja z niejednoznaczną pozycją współcześnie uprawianego, tradycyjnego tańca jiutamai. Hana Umeda podejmuje próbę odzyskania sprawczości i podmiotowości dla siebie i dla całej wielopokoleniowej wspólnoty tancerek klasycznego japońskiego tańca. Okazją na odwiedzenie Meksyku będzie doświadczenie „Floating with Spirits” (tw. Juanita Onzaga). To opowieść o tym, jak dwie siostry przygotowują się do Dnia Zmarłych w mistycznych górach, wspominając historie, które opowiadała im ich babcia szamanka. Portal otwiera się, gdy społeczność Mazatec świętuje. Poetycką i interaktywną, porywającą wizualnie podróżą przez Amazonię jest „Origen” (tw. Emilia Sánchez Chiquetti). Przewodnikiem przez gęsty las jest mitologiczny wąż boa, odkrywający przed nami przekazywane przez pokolenia historie rdzennych mieszkańców z plemienia Shipibo.