IDFA: film otwarcia i dwa polskie filmy z Konkursu Głównego na 22. MDAG

Trwa IDFA, największy festiwal filmów dokumentalnych na świecie. Filmem otwarcia festiwalu w Amsterdamie został „About a Hero” - opowieść o roli sztucznej inteligencji w naszym życiu wyreżyserowana przez Polaka, Piotra Winiewicza. To jednak nie koniec polskich akcentów w Konkursie Głównym festiwalu. Pojawiły się w nim również dwie polskie produkcje - „Pociągi” Macieja J. Drygasa oraz „Gość” Zuzanny Solakiewicz i Zviki Gregory’ego Portnoya. Wszystkie trzy filmy będą miały polskie premiery w trakcie 22. edycji festiwalu Millennium Docs Against Gravity w maju 2025 roku. To wielki sukces polskiego kina. IDFA jest początkiem drogi dla szeroko dyskutowanych filmów dokumentalnych, które następnie otrzymują najważniejsze nagrody.

ABOUT A HERO, reż. Piotr Winiewicz

W filmie Winiewicza pojawia się legendarna postać reżysera Wernera Herzoga, który powiedział kiedyś: „Komputer nie stworzy filmu tak dobrego jak mój nawet za 4500 lat”.  Ale czy to prawda? „About a Hero” jest adaptacją scenariusza napisanego przez AI, który czerpie inspirację z dzieł Herzoga. Fikcyjna narracja, która jest równocześnie ironicznie samoświadoma, przeplata się z serią wywiadów z artystami, filozofami i naukowcami, rozważającymi pojęcia oryginalności, autentyczności, nieśmiertelności oraz duszy w erze sztucznej inteligencji. Sam Herzog wciela się w filmie w nietypowa rolę, którą odgrywa w swoim życiu po raz pierwszy…

GOŚĆ, reż. Zuzanna Solakiewicz, Zvika Gregory Portnoy

Do Konkursu Głównego festiwalu IDFA dostały się także dwa polskie filmy pełnometrażowe, które następnie będą miały swoje krajowe premiery na MDAG. Pierwszym z nich jest „Gość” (The Guest) w reżyserii Zuzanny Solakiewicz, Zviki Gregory’ego Portnoya i współreżyserii Michała Bielawskiego. To historia, która jest boleśnie aktualna i ważna w obliczu sytuacji na naszej granicy. Maciek i jego matka Renata mieszkają w polskiej wsi niedaleko terytorium Białorusi. Jest zima 2021 r. i kryzys na granicy pogłębia się. Kilkukilometrowy pas przy granicy stanowi strefę wojskową, czyli zamknięty rejon patrolowany przez straż graniczną i wojsko w poszukiwaniu „nielegalnych” i wypychaniu ich z powrotem na Białoruś. Pewnego dnia matka Maćka wpuszcza do domu wyczerpanego syryjskiego uchodźcę.

POCIĄGI, reż. Maciej J. Drygas

Drugim polskim filmem, który będzie walczył o nagrodę na największym święcie kina dokumentalnego na świecie są „Pociągi” (Trains) Macieja J. Drygasa. To autorska, refleksyjna podróż przez XX wiek złożona wyłącznie z materiałów archiwalnych. Pełen piękna i goryczy obraz bez słów, któremu towarzyszy wyrafinowana scenografia dźwiękowa z muzyką Pawła Szymańskiego w tle. Film opowiada o przedziale w pociągu jako miejscu, w którym człowiek na jakiś czas wyrwany jest z kontekstu codziennego bycia. Przez kilka godzin albo przez kilka dni przebywa w nowym socjum, a jego życie toczy się według czasu naznaczonego rozkładem jazdy. W podróży pociągiem jest coś pięknego, magicznego, ale często też bardzo bolesnego.

Wszystkie trzy filmy polska publiczność będzie miała okazję  zobaczyć po raz pierwszy w trakcie 22. Millennium Docs Against Gravity. Festiwal odbędzie się od 9 do 18 maja 2025 roku w kinach w siedmiu miastach (Warszawa, Wrocław, Gdynia, Poznań, Katowice, Łódź i Bydgoszcz) oraz od 20 maja do 2 czerwca online na mdag.pl! Mecenasem festiwalu jest Bank Millennium (https://www.bankmillennium.pl/).