Między nami cały świat. Zwiastun 22. MDAG

Co roku zwiastun Millennium Docs Against Gravity rozpala wyobraźnię obrazami, które polska publiczność zobaczy na dużym ekranie już w maju. Premierze tegorocznego trailera festiwalu towarzyszy także zapowiedź drugiej, alternatywnej wersji. W końcu 22. edycja zasługuje na podwójną zapowiedź! „Między nami cały świat” to tegoroczne hasło MDAG. Odwołuje się do poczucia wspólnoty - widzów_ek, twórczyń_ów i wszystkich osób tworzących drugie największe święto kina dokumentalnego w Europie. 

22. MDAG odbędzie się od 9 do 18 maja 2025 roku w kinach w siedmiu miastach (Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Poznaniu, Katowicach, Łodzi oraz Bydgoszczy) oraz od 20 maja do 2 czerwca online na mdag.pl! Trwa sprzedaż karnetów i akredytacji branżowych oraz medialnych na warszawską odsłonę MDAG. Ich liczba jest ograniczona. Wszystkie informacje dostępna są na stronie book.mdag.pl. 24 kwietnie rozpocznie się sprzedaż pojedynczych biletów na pokazy na mdag.pl oraz na stronach i w kasach kin festiwalowych. 

Podróż dookoła świata w minutę

Na zapowiedź festiwalu złożyły się ujęcia z 24 filmów, które starannie wybrała Dorota Proba, reżyserka i montażystka, zwyciężczyni Nagrody dla Najlepszego Filmu Polskiego za „Między nami” w 2020 roku. „Od 9 lat mam przyjemność montować trailer festiwalu Millennium Docs Against Gravity. Ta krótka sekwencja co roku czerpie z coraz bardziej obfitego programu, przedstawiając piękno, radość, tajemnicę i nieszczęście naszego świata” - mówi o swojej pracy Proba. Zwiastun zaprasza w podróż do różnych zakątków świata, ale też w głąb siebie. Odsłania skomplikowany obraz rzeczywistości, nie odwracając wzroku od jej pięknego, ale też przerażającego wymiaru. 

W zwiastunie trafiamy zarówno do śnieżnej krainy za sprawą filmu „Opowieści z dalekiej północy” (Folktales, reż. Heidi Ewing, Rachel Grady), w którym trzej nastolatkowie podejmują odważną decyzję o wyjeździe z domu i rozpoczynają naukę w tradycyjnej szkole ludowej w północnej Norwegii, ale też do upalnej Hiszpanii. „Tylko na Ziemi” (Only on Earth, reż. Robin Petré) to podróż do Galicji w trakcie najgorętszego lata, gdy trudne do ugaszenia pożary trawią ten rejon przez wiele dni z powodu… braku dzikich koni. Obserwujemy załamanie się delikatnej równowagi środowiska naturalnego. „Apokalipsa w tropikach” (Apocalypse in the Tropics), nominowanej do Oscara® Petry Costy także opowiada o załamaniu równowagi, tym razem chodzi jednak o równowagę społeczeństwa. Reżyserka dokumentuje rozwój skrajnej prawicy w Brazylii, ukazując, jak ruch ewangelicki utorował drogę Jairowi Bolsonaro do prezydentury. 

Z Afganistanu pochodzą „Mistrzowie ze Złotej Doliny” (Champions of the Golden Valley, reż. Ben Sturgulewski). Zaraz przed powrotem Talibów do władzy nowo odkryta pasja do narciarstwa przyciągała młodych zawodników na górskie stoki z okolicznych wiosek. O miłości do sportu, która pomaga przetrwać nawet w najcięższych warunkach, opowiada także Areeb Zuaiter w filmie „Yalla Parkour”. Mieszkająca w USA reżyserka powraca do Strefy Gazy, skąd pochodziła jej matka, żeby poznać środowisko fanów parkoura zaraz przed wydarzeniami z 7 października 2023 roku.

W zapowiedzi MDAG nie zabrakło także ujęć z polskich produkcji.„Król Maciuś Pierwszy” (King Matt the First) Jaśminy Wójcik to kontemplacyjna podróż do intymnego świata sióstr Zoi i Lei, w którym przewodniczką jest ciekawość, a jej narzędziami – zmysły i uczucia. O poliamorycznych relacjach opowiada Joanna Ratajczak  w filmie „Zaufaj mi” (Trust Me), pokazując Alicję i Sebastian, którzy wydają się wieść idealne życie w Berlinie. Jednak pragnienie wolności Sebastiana rozpoczyna burzliwą podróż, wystawiającą ich związek na próbę. Krótkometrażowy film „Lift Lady” (reż. Marcin Modzelewski) pokazuje, jak brutalistyczna architektura, płatna winda i surrealizm otoczenia stają się codziennością Mzii, byłej snajperki, nadzorującej jedyny taki ciąg komunikacyjny na świecie. „Mój drogi Théo” (My Dear Théo) Alisy Kovalenko  to intymny pamiętnik wideo. Reżyserka, która pojawiła się przed dwoma laty na plakacie MDAG, pisze poetyckie listy i wysyła je z frontu do pięcioletniego syna Théo. Artystka, która została żołnierką, uchwyciła niszczycielską rzeczywistość wojny. 

„Pieśni płonącej ziemi” (Songs of Slow Burning Earth, reż. Olha Zhurba) także pokazują Ukrainę po inwazji Rosji. To audiowizualny dziennik, kręcony przez dwa lata w różnych odległościach od linii frontu, który pokazuje zanurzenie kraju w otchłani wojny totalnej. „Yintah”  (reż. Jennifer Wickham, Brenda Michell, Michael Toledano)  jest z kolei zapisem walki pomiędzy ludem Wet’suwet’en a władzami Kanady, które chcą przejąć ich terytorium i pozwolić gigantom z branży paliw kopalnych na budowę rurociągów. O największych wyzwaniach, przed którymi stoi dziś ludzkość, opowiada zdobywca Oscara® Asif Kapadia („Amy”, „Senna”), łącząc elementy sci-fi i horroru w filmie „2073”. Jakob Carl Sauer i Nikola von Leffern w „Gdy zamykam oczy, widzę ogień” (To Close Your Eyes And See Fire) pokazują Bejrut, który legł w gruzach. Po eksplozji w miejskim porcie życie toczy się dalej, ale na wierzch wychodzą zbiorowe traumy. Jak uprzątnąć zgliszcza, które skrywają coś więcej niż kamienie?  

Walkę o siebie silnych, wspaniałych kobiet pokazuje kilka pięknych wizualnie filmów, które pojawiły się w trailerze MDAG. „Sally” (reż. Cristina Costantini) to dokumentalny portret Sally Ride, pierwszej Amerykanki w kosmosie, która przez 27 lat ukrywała swoją relację z partnerką. Jaki jest koszt sukcesu w homofobicznym świecie?  Opowieść o dwóch wybitnych sportsmenkach, które rozpoczęły grecki ruch #MeeToo zobaczymy w filmie „Pod wiatr” (Tack, reż. Vania Turner). „Tańcząca na krawędzi” (She Dances by the Sea, reż. Jian Fan, Isabella Zang) przybliża z kolei postać chińskiej poetki Yu Xiuhua, która w wyniku porażenia mózgowego ma problemy z mową i poruszaniem się, ale mimo to stała się internetową sensacją. W życiu prywatnym musiała jednak walczyć o swoją wolność, podobnie jak „Patrice. Nieustraszona”  (Patrice: The Movie). Ted Passon pokazuje tytułową Patrice Jetter, która rysuje, zajmuje się teatrem i łyżwiarstwem figurowym, ale zgodnie z prawem USA nie może wziąć bez problemu ślubu z narzeczonym Garrym, bo żyje z niepełnosprawnością. O to, co znaczy być transpłciową kobietą, pyta szwedzka reżyserka i artystka Victoria Verseau w filmie „Trans Memoria”, dokumentując emocje związane ze swoją operacją korekty płci.

Niecodziennie i nieoczywiste wspólnoty, zjawiska oraz sytuacje także znalazły odzwierciedlenie w zapowiedzi festiwalu. „Efekt Coriolisa” (The Coriolis Effect, reż. Petr Lom) zabiera nas na Wyspy Zielonego Przylądka, gdzie powstają największe huragany, które przemieszczają się na północ za sprawą tytułowego zjawiska. Jak wygląda życie mieszkających tam ludzi i zwierząt? Kristina Schtubert  w „Wybrańcach świtu” (Abode of Dawn) przygląda się wspólnocie, którą na początku lat 90. XX wieku założył Wissarion – były policjant drogówki. W głębokiej tajdze nadal żyje utopijna religijna sekta, z którą reżyserka przebywała przez 10 lat. „Ellis Park” (reż. Justin Kurzel) zagląda do innego odległego miejsca, czyli do rezerwatu na Sumatrze. Jego fundatorem jest Warren Ellis, związany z Nickiem Cavem i the Bad Seeds oraz Grinderman, który odkrywa przed nami swoją drugą pasję obok muzyki – ochronę natury. 

Filmy o zmianach, które może nie zawsze są pozytywne, ale stanowią nieuniknioną część życia, zamykają zestaw 24 tytułów ujętych w trailerze MDAG. „One to One: John i Yoko” (One to One: John & Yoko, reż. Kevin Macdonald, Sam Rice-Edwards) zaskoczy i zachwyci nawet największych fanów Johna Lennona i Yoko Ono. Skupia się na ważnym okresie przemian w ich życiu, gdy w latach 1971–1972 przez 18 miesięcy mieszkali w Nowym Jorku. O tym, co znaczy współcześnie amerykański sen opowiada film „Kadry moich światów” (World Between Us) Marii Dvořákovej. To historia Marii Tomanovej, która wyjechała z czeskiego Mikulova do USA jako au pair, a dziś robi sesje zdjęciowe dla wielu słynnych modowych marek i magazynów. Na festiwal powraca Gunnar Hall Jensen („Gunnar szuka Boga”), żeby w  „Portrecie zdezorientowanego ojca”  (Portrait of a Confused Father) pokazać swoją relację z synem, która przybiera nieoczekiwany obrót, kiedy ten znika z domu bez śladu. 

Dwa zwiastuny na 22. edycję!

Rozwój technologii sprawia, że zmienia się sposób, w jaki myślimy i rozmawiamy - również o filmach. Dyskusje coraz częściej przenoszą się do świata wirtualnego i na platformy cyfrowe. W odpowiedzi na te zmiany po raz pierwszy w historii festiwalu Millenium Docs Against Gravity obok tradycyjnego spotu pojawi się dodatkowy trailer, przygotowany we współpracy z TikTokiem. W zwiastunie nagranym w całości w formacie platformy (9:16) zobaczymy wolontariuszy festiwalu oraz polskich twórców z TikToka, którzy opowiedzą o tym, czym dla nich jest społeczność, otwartość i wspólne przeżywanie emocji związanych z filmem. Za montaż odpowiada Dorota Proba, autorka głównego spotu MDAG. 

Zwiastun będzie zapowiedzią sześciu dłuższych materiałów wideo, które zostaną opublikowane na profilu festiwalu @millenniumdocsag na TikToku. Pojawią się tam się również newsy związane z pokazami, zakulisowe materiały z prac nad festiwalem, relacje wolontariuszy, wywiady oraz aktywacje dla widzów. Więcej informacji na temat partnerstwa MDAG i TikToka podamy już wkrótce!

22. edycja Millennium Docs Against Gravity odbędzie się od 9 do 18 maja 2025 roku w kinach w siedmiu miastach (Warszawa, Wrocław, Gdynia, Poznań, Katowice, Łódź oraz Bydgoszcz) oraz od 20 maja do 2 czerwca online na mdag.pl! Mecenasem tytularnym festiwalu jest Bank Millennium (https://www.bankmillennium.pl/).