Znamy zwycięzców 22. Millennium Docs Against Gravity

Ogromne emocje, łzy wzruszenia i ważne słowa płynące ze sceny. Nagrody dla najlepszych filmów
dokumentalnych tego roku zostały rozdane! 15 maja w warszawskim Teatrze Dramatycznym
odbyła się gala wręczenia nagród 22. edycji Millennium Docs Against Gravity. Grand Prix -
Nagroda Banku Millennium trafiła do filmu „Yintah”, reż. Jennifer Wickham, Brenda Michell,
Michael Toledano.

To pierwszy rok, kiedy nagroda będzie otwierała drogę do najważniejszego wyróżnienia w świecie
kina, ponieważ MDAG znalazł się na liście festiwali kwalifikujących do Oscara® w kategorii
Najlepszy Pełnometrażowy Film Dokumentalny. Takie osiągnięcie nie byłoby możliwe, gdyby nie
partnerzy. Specjalne podziękowania trafiły więc od dyrektora Artura Liebharta i zespołu MDAG do
Banku Millennium z okazji jubileuszu 20-lecia współpracy
, co jest rekordowym wynikiem w skali
kraju i pozwoliło urosnąć festiwalowi do obecnego rozmiaru.

Swoje nagrody lokalne w Konkursie Głównym przyznały tego dnia także inne miasta festiwalowe.
Nagroda Prezydenta Miasta Gdyni trafiła do filmu „Moja skradziona planeta”, reż. Farahnaz
Sharifi, Nagrodą Wolności ufundowaną przez Miasto Poznań został wyróżniony film „2000 metrów
do Andrijiwki” reż. Mstyslav Chernov, a BYDGOSZCZ ART.DOC AWARD otrzymał film „Pan
Nikt kontra Putin”, reż. David Borenstein, Pasha Talankin. 16 maja poznamy zwycięzców Grand
Prix Dolnego Śląska (Wrocław) oraz Nagrody Publiczności Województwa Śląskiego (Katowice).

fot. Stanisław Loba

Nowa kategoria Nagród PISF

fot. Marcin Oliva Soto

Podczas ceremonii dowiedzieliśmy się także, że Polski Instytut Sztuki Filmowej w ramach
corocznych Nagród PISF ustanowił dziesiątą kategorię poświęconą dostępności w kulturze
filmowej!
Anna Czarkowska, koordynatorka do spraw mediów oraz dostępności PISF, doceniła
przy okazji ze sceny MDAG za niezwykłe osiągnięcia w zakresie dostępności pokazów filmowych
dla osób z niepełnosprawnościami.

Gala wręczenia nagród to jednak nie koniec festiwalu, który potrwa do 18 maja. Oznacza to, że w
Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Katowicach, Poznaniu, Łodzi oraz Bydgoszczy przed
widzami_kami weekend emocjonujących filmów i wydarzeń! W tym roku po raz kolejny MDAG
ma charakter hybrydowy. Od 20 maja do 2 czerwca zdecydowana większość tytułów z tegorocznej
edycji będzie dostępna na stronie festiwalu - mdag.pl.

 

KONKURS GŁÓWNY

 

Grand Prix – Nagroda Banku Millennium

W Konkursie Głównym 22. Millennium Docs Against Gravity o Grand Prix – Nagrodę Banku
Millennium i 8 000 euro walczyło 12 filmów. Najlepszy wyłoniło jury w składzie: Simon Lereng
Wilmont, Salma Abdalla oraz Remi Grelletty.

Zwycięzca: „Yintah”, reż. Jennifer Wickham, Brenda Michell, Michael Toledano 
Uzasadnienie: Grand Prix - Nagrodę Banku Millennium otrzymuje film realizowany przez ponad
dekadę, dokumentujący wielowiekową - ale wciąż toczoną - walkę o ochronę ziemi przodków.
Rdzenni mieszkańcy są konfrontowani z korpokracją, której prywatne interesy - wspierane przez
państwo - niszczą środowisko, które chronili od pokoleń. W sercu tego antykolonialnego oporu
znajdują się dwie kobiety - dwie przywódczynie, które stanęły do walki. Wyrazisty montaż scen
przedstawiających ich pokojowe protesty, w połączeniu z uderzającymi zdjęciami nietkniętej
dziczy, której bronią, sprawia, że YINTAH staje się boleśnie pięknym doświadczeniem wizualnym.
Film wzywa nas do stawienia oporu, zanim będzie za późno.

Wyróżnienie: „A w niej pragnienie” reż. Myrid Carten
Uzasadnienie: Odwaga, z jaką Myrid Carten mierzy się z głęboko osobistymi tematami – zdrowiem
psychicznym i alkoholizmem swojej matki – jest niezwykle poruszająca. Choć takie doświadczenia
wciąż pozostają ukrytą pandemią w naszych społeczeństwach, wyjątkowa forma, jaką nadała im
reżyserka, zaowocowała dziełem naprawdę niezwykłym. Jej kreatywność i zaangażowanie są po
prostu imponujące.

 

Nagroda Prezydenta Miasta Gdyni

W Gdyni została wręczona Nagroda Prezydenta Miasta Gdyni w wysokości 15 000 zł przyznana
przez jury w składzie: Filip Ignatowicz, Michał Miegoń i Ewa Stusińska.

Zwycięzca: „Moja skradziona planeta”, reż. Farahnaz Sharifi
Uzasadnienie: Za poetycką kolażowość w formie, archiwum efemeriady oporu i niezwykle osobistą
narrację (Filip Ignatowicz). Za odwagę, prawdę i celebrację społeczności, i jej kultury, której nie da
się wymazać z historii (Michał Miegoń). Za metaforę, która pokazuje, że taniec, radość czy wolność
mogą stać się zagrożonymi gatunkami, jeśli powierzymy władzę niewłaściwym osobom (Ewa
Stusińska).

Wyróżnienie: „Chodź, zobacz mnie w dobrym świetle”, reż. Ryan White
Uzasadnienie: Za dawkę miłości wobec absolutu śmierci (Filip Ignatowicz). Za ukazanie piękna i
energii człowieka (Michał Miegoń). Za przypomnienie, czym jest poezja (Ewa Stusińska).

 

Nagroda Wolności ufundowana przez Miasto Poznań

Jury w Poznaniu wyłoniło zwycięski tytuł, który najwierniej broni fundamentów wolności, walcząc
w swoim dokumentalnym przekazie o godność i prawa człowieka. Nagrodę w wysokości 3000 euro
przyznało jury w składzie: Natalia Koryncka Gruz, Katarzyna Czajka-Kominiarczuk oraz Piotr
Żytnicki.  

   

Zwycięzca: „2000 metrów do Andrijiwki”, reż. Mstyslav Chernov
Uzasadnienie: Za przejmujący obraz walki o wolność, która jest niezbywalnym prawem człowieka,
przy jednoczesnym pokazaniu ceny, którą trzeba za nią zapłacić. Wyjątkowo blisko towarzyszymy
grupie żołnierzy na froncie, doświadczając walki z ich perspektywy. Dwa kilometry, które muszą
pokonać, są drogą do wolności, ale mogą być też drogą do śmierci. Wielowymiarowy obraz wojny,
który nie jest propagandowym plakatem.

 

BYDGOSZCZ ART.DOC AWARD

Nagrodę Bydgoszcz ART.DOC Award 2024 o wartości 2000 euro autorce_autorowi najlepszego
filmu z Konkursu Głównego przyznało jury w składzie: Ewa Piątek, dr Monika Kosteczko-Grajek
oraz adw. Agnieszka Pająk.

Zwycięzca: „Pan Nikt kontra Putin”, reż. David Borenstein i Pasha Talankin
Uzasadnienie: Oglądamy Karabasz oczami współautora i za razem bohatera filmu. Pomimo
surowości architektonicznej, skażenia i zimnego klimatu, miejscowość ukazana jest jako jego
ukochane miejsce na Ziemi, które musi opuścić, nie chcąc porzucić swoich przekonań. Konwencja
filmu początkowo lekka i humorystyczna, stopniowo odsłania dramatyzm sytuacji w Rosji po lutym
2022 roku. Za szczerość człowieka, który wie i mocno czuje czym jest autentyczność, i walczy o
nią w świecie opresyjnym, za ciasnym na prawdę. Pozostaje sobą i idzie na zachowawcze
kompromisy wyłącznie po to, by dokumentować smutne konsekwencje reżimu i bezbronność
plastycznych umysłów dzieci i młodzieży wobec systemu i programowania do życia w trybie
wojennym. Za ukazanie, jak decyzje na poziomie politycznym mogą rujnować ludzkie światy - tych
ustawionych po stronie ofiar, jak i tych występujących w roli oprawców. Za przestrogę, że każdy z 
nas może stać się Panem Nikt wobec radykalnych, zwalczających wolność zmian społeczno-
politycznych.

Honorowe wyróżnienie Okręgowej Rady Adwokackiej w Bydgoszczy dla Najlepszej produkcji dotykającej problematyki praw człowieka:
„Moja skradziona planeta”, reż. Farahnaz Sharifi

Uzasadnienie: Historia 45 lat ucisku jednej grupy społecznej w ramach religijnego patriarchatu,
walki kobiet tej zbiorowej i indywidualnej o podstawowe prawa człowieka w kraju w którym
wolność jest przestępstwem, a najmłodsi rozpoczynają swój dzień w szkole od powtarzania słów
nienawiści, gdzie w imię narzuconych wartości funkcjonariusz może pozbawić życia.
To film o domu - planecie, bezpiecznej przystani w której bohater może być sobą, jak również o
tym jak łatwo tą planetę możesz utracić na skutek jej zawłaszczenia. Hidżab to naznaczenie niczym
biała opaska z gwiazdą Dawida. W obu przypadkach naznaczano osobę noszącą dany emblemat lub
część garderoby, nie mogła ona stanowić o sobie według swojego uznania, zabierano jej w ten
sposób wolność osobistą, równocześnie ją stygmatyzując, w tle cały czas istniała i nadal istnieje
możliwość represji ze strony grupy narzucającej dane prawo zwyczajowe. Wszystkie wymienione
elementy czynią ten film obrazem uniwersalnym – uzmysławiającym potrzebę ochrony
podstawowych praw człowieka i obywatela – przed wszelkimi czynnikami, które mogą
doprowadzić do utraty indywidualnej i zbiorowej planety.

 

KONKURS POLSKI

 

Nagroda dla Najlepszego Filmu Polskiego

W Konkursie Polskim na 22. MDAG o Nagrodę dla Najlepszego Filmu Polskiego oraz 4000 euro
walczyło 10 filmów. Najlepszy wyłoniło jury w składzie: Dorota Lech, Victoria Leshchenko oraz
Jakub Popielecki.

Zwycięzca: „Pod powierzchnią”, reż. Kinga Michalska
Uzasadnienie: Jednogłośnie postanowiliśmy nagrodzić film, który łączy artystyczną wartość z
aktualnością, przypominając nam, że historia nie jest zamkniętym rozdziałem i wciąż w niej
żyjemy. Nie możemy się doczekać kolejnego filmu tej wschodzącej artystki. Nagrodę Główną
Konkursu Polskiego otrzymuje Kinga Michalska za film „Pod powierzchnią".

Wyróżnienie: „Król Maciuś Pierwszy”, reż. Jaśmina Wójcik
Uzasadnienie: Postanowiliśmy przyznać wyróżnienie filmowi zanurzającemu nas w pięknie
sfotografowanym świecie magicznego realizmu, który jest w istocie naszym światem – tragedia
polega na tym, że tak łatwo o nim zapominamy, dorastając. Jesteśmy wdzięczni za przypomnienie
nam, by pielęgnować swoje wewnętrzne dziecko. Wyróżnienie otrzymuje Jaśmina Wójcik za film
„Król Maciuś Pierwszy".

 

Nagroda Smakjam za Najlepszą Produkcję w Konkursie Polskim

3000 euro lub równowartość tej sumy w formie usług postprodukcyjnych przyznało studio
Smakjam. Zwycięski tytuł wybrał zespół Partnera.

Zwycięzca: „Dąs Deutsche Volk”, reż. Marcin Wierzchowski
Uzasadnienie: Film dokumentalny wymaga cierpliwości i empatii – zarówno od twórcy, jak i widza.
Nagrodzony przez nas projekt jest tego bardzo dobrym świadectwem. Reżyser poświęcił kilka lat,
by zbudować relację z bohaterami – bliskimi osób, które zginęły w rasistowskim zamachu w Hanau
w 2020 roku. Tę pracę czuć w każdej minucie tego filmu. „Das Deutsche Volk” to kino niezwykle
aktualne, odwołujące się do naszych lęków, ale co ważne – gdy opowiada o najtrudniejszych
kwestiach – traumie, przemocy, rasizmie, rosnących w siłę radykalizmach – nie sięga po język,
który narzucają nam współczesne media ze swoją strategią clickbaitu, szybkich ocen, uproszczeń.
Marcin Wierzchowski nie udziela prostych odpowiedzi, ale zadaje nam pytania – z szacunkiem dla
bohaterów, wierząc w inteligencję widza i odpowiedzialność twórcy filmowego.

 

Nagroda Stowarzyszenia Kin Studyjnych w Konkursie Polskim

Nagrodą jest wsparcie kampanii promocyjnej zwycięskiego filmu w kinach w kwocie 10 000
złotych. Zwycięzcę wybrało w jury w składzie: Piotr Stelmaszczuk (CKF ZORZA, Chełm), Ada
Skórnicka (Kino Pałacowe, Poznań), Michał Konarski (Kinoteka, Warszawa).

Zwycięzca: „Listy z Wilczej”, reż. Arjun Talwar
Uzasadnienie:  Nagrodziliśmy film, który jednogłośnie zachwycił nas zarówno treścią, jak i formą.
W sposób bardzo fragmentaryczny, ale jednocześnie spójny, opowiada o wielu sprawach ważnych i
najważniejszych: o ludziach, otoczeniu, relacjach, Polsce, polskości, inności, wspólnocie. To film
słodko-gorzki, ale pozostawiający nadzieję. Dokument osobisty, aczkolwiek bardzo inteligentny i
uniwersalny. Mając świadomość, że nagroda ta pomaga zwiększyć budżet promocyjny,
chcielibyśmy, aby jak najwięcej osób mogło zobaczyć „Listy z Wilczej” Arjuna Talwara.

Wyróżnienie: „Pasażer Andrzej Munk”, reż. Michał Bielawski
Uzasadnienie: Wyróżnienie w Konkursie Filmów Polskich 22. Festiwalu Millennium Docs Against
Gravity, za poruszający i mistrzowsko zrealizowany portret, który z wyczuciem łączy archiwalia,
współczesne rozmowy i refleksyjny komentarz, tworząc obraz będący nie tylko opowieścią o
artyście, lecz także otwartą dyskusją nad rolą twórcy i siłą jego filmowego dziedzictwa otrzymuje
Michał Bielawski za film „Pasażer. Andrzej Munk”.

 

NAGRODA DLA NAJLEPSZEGO FILMU KRÓTKOMETRAŻOWEGO

Nagrodę w wysokości 2000 euro dla filmu, którego długość nie przekracza 45 minut, przyznało jury
w składzie: Beata Pacak, Theodore Grouya, Petr Lom.

Zwycięzca: „Instrumenty bijącego serca”, reż. Ema Ryan Yamazaki
Uzasadnienie: Film wzorcowy pod względem zarówno treści, jak i formy. To kwintesencja
znakomitego kina – inspirująca zarazem dla widzów, jak i twórców. Opowieść przedstawiona w
wyjątkowo ludzkim i wrażliwym ujęciu staje się zarazem szerszym portretem społeczeństwa.
Nagrodę otrzymuje film „Instrumenty bijącego serca” w reżyserii Emy Ryan Yamazaki.

Wyróżnienie: „Lift Lady”, reż. Marcin Modzelewski
Uzasadnienie: Jury docenia reżysera za opowiedzenie tak nietypowej historii oraz za sportretowanie
niezwykle charyzmatycznej postaci. Na podstawie tego filmu wierzymy, że przed reżyserem rysuje
się bardzo obiecująca przyszłość. Wyróżnienie specjalne otrzymuje Lift Lady w reżyserii Marcina
Modzelewskiego.

 

NAGRODA ZA NAJLEPSZY DEBIUT

Nagroda za Najlepszy Debiut wynosi 2000 euro i została przyznana przez Międzypokoleniowe Jury
składające się z nastolatków oraz osób w wieku 55+. Nagroda wspiera rodzące się talenty dzięki
Sponsorowi - marce Visa, która jest jednym ze światowych liderów płatności cyfrowych. W tym
roku jury zasiadali: Jakub Nagabczyński, Joanna Stańko, Hanna Godzisz, Lena Gajewska, Lena
Giergiczna, Jolanta Woch.

Zwycięzca: „Pieśni płonącej ziemi”, reż. Olha Zhurba
Uzasadnienie: Wszystkie debiuty na festiwalu są o sprawach bardzo ważnych. Są świetnie
zrealizowane i zmusiły nas do kilkugodzinnej dyskusji. Jest jednak film, o którym dyskutować nie
sposób. Gratulacje dla „Pieśni płonącej ziemi” w reżyserii Olhy Zhurby.

Wyróżnienie: „Szukając swojego miejsca na ziemi”, reż. Lidija Zelovic

 

NAGRODA ZA NAJLEPSZE ZDJĘCIA

Operator lub operatorka filmu nagrodzonego za najlepsze zdjęcia otrzymał 2000 euro. W konkursie
znalazło się 10 tytułów, które zachwycają stroną wizualną. Zwycięzcę wybrało jury w składzie:
Małgorzata Imielska, Paweł Kocan oraz Zuzanna Zachara-Hassairi.

Zwycięzca: „Tylko na Ziemi”, reż. Robin Petré, autorka zdjęć: Maria Grazia Goya
Uzasadnienie: Prometeusz wykradł bogom ogień i podarował go ludziom, żeby mogli się ogrzać i
bronić się przed dzikimi zwierzętami. Zwierzęta - mityczne istoty, które widzą więcej niż człowiek
- były cichymi świadkami tej katastrofy. Bohater filmu „Tylko na Ziemi” powiedział: „zwierzęta
wolą wrócić w ogień, niż zbliżyć się do ludzi”. Świat staje w ogniu. Dlaczego człowiek rodzi się z
nienasyconym pragnieniem ujarzmienia natury? W mitologii ogień bywa językiem bogów,
zwierzęta natomiast przewodnikami przez świat niewidzialny. 

Funkcja kamery w nagrodzonym przez nas filmie jest takim zwierzęcym przewodnikiem, który
sprawia, że to co ukryte, staje się widzialne. Opowiada nam o proroczym zagrożeniu, więcej niż
tysiące słów, które zostały już wypowiedziane i napisane. Opowiada o pięknie bezradności
człowieka, głęboko wrastając w podświadomość widza. Obraz ten poprzez siłę dramaturgii
wizualnej nieustępliwie zadaje pytanie o naszą wspólną przyszłość na tej planecie.

Wyróżnienie: „Pieśni płonącej ziemi”, reż. Olha Zhurba, autor zdjęć: Volodymyr Usyk
Uzasadnienie: Za czułe portretowania ludzi, w chwili, gdy ich świat jest niszczony… Za
przypomnienie jak ważna jest wolność i czym jest godność. Za obrazy, które nie tylko
przedstawiają rzeczywistość, ale uczą nas czym jest człowieczeństwo. Za to, że dzięki nim nie
godzimy się na świat, w którym wojna staje się czymś normalnym. W tym filmie każdy obraz jest
symbolem. Każdy chwyta za serce. Tych obrazów nigdy nie zapomnimy.

 

NAGRODA AMNESTY INTERNATIONAL POLSKA

Nasza nagroda w wysokości 3000 euro jest podziękowaniem dla tych, którzy swoją pracą filmową
pokazują, czym są prawa człowieka. Zwycięski film spośród 10 nominowanych wybrało jury w
składzie: Anna Błaszczak-Banasiak, Guy Davidi oraz Joanna Szymańska.

Zwycięzca: „Pieśni płonącej ziemi”, reż. Olha Zhurba
Uzasadnienie: Nagrodzony film pozostaje w pamięci na długo. Boli, uwiera, daje do
myślenia. Rygorystyczny, dopracowany montaż i piękny język wizualny tworzą opowieść o
niezwykłej sile. Film nie opowiada się po żadnej ze stron, nie podejmuje rozważań
geopolitycznych, nie usprawiedliwia. Zamiast tego ukazuje, jaką cenę za konflikt ponoszą ludzie i
zadaje do bólu ważne pytanie - czy rozumiemy, o czym tak naprawdę mówimy, gdy rozmawiamy o
wojnie?  

Za głęboko ludzką perspektywę - bez uproszczeń i moralizatorstwa - nagrodę Amnesty
International za najlepszy film dokumentalny o prawach człowieka otrzymuje “Pieśni płonącej
ziemi” w reżyserii Olhi Zurby.  

Wyróżnienie: „Moja skradziona planeta”, reż. Farahnaz Sharifi
Uzasadnienie: Film rekonstruuje świat niszczony przez bezwzględny reżim panujący przez ostatnie
50 lat. To intymny portret sprzeciwu kobiet, zapis ulotnego piękna i wolności, manifestujących się
w tańcu, potajemnych imprezach, poprzez odtwarzanie pamięci dzięki archiwalnym nagraniom czy
wreszcie - poprzez sam akt tworzenia filmu. Za pełną wrażliwości i miłości opowieść o wielkiej
sile, wyróżnienie otrzymuje film „Moja skradziona planeta” w reżyserii Farahnaz Sharifi. 

 

NAGRODA MAGAZYNU „NEWSWEEK PSYCHOLOGIA" DLA NAJLEPSZEGO FILMU
O TEMATYCE PSYCHOLOGICZNEJ

Po raz kolejny redakcja „Newsweek Psychologia” przyznała swoją nagrodę dla najlepszego filmu o
tematyce psychologicznej w wysokości 1000 euro. Tytuły prezentowane w tym konkursie ukazują
całe spektrum ludzkich emocji i doświadczeń, walkę bohaterów oraz bohaterek o siebie i swoje
szczęście. Jurorzy i jurorki: Iwona Zabielska-Stadnik, Joanna Flis, Joanna Gutral, Małgorzata
Osowiecka, Dellfina Dellert, Katarzyna Burda, Małgorzata Mierżyńska, Łukasz Pilip, Artur Stadnik
oraz Marek Straszewski.

Zwycięzca: „Portret zdezorientowanego ojca”, reż. Gunnar Hall Jensen
Uzasadnienie: Wybitny polski socjolog, profesor Piotr Sztompka, wszystko, co dzieje się między
nami nazywa przestrzenię międzyludzką. To w niej tworzą się wszystkie nasze relacje – fundament
tego, kim jesteśmy, kim nie jesteśmy i kim możemy lub nie możemy się stać. 

Wśród rozmaitych relacji, jakie zawiązujemy w życiu, jest taka, w której uczestniczymy wszyscy –
jedni tylko po jednej ze stron, inni mogą doświadczać jej po obu. To relacja trudna od samego
początku. Bo w niej chodzi o wszystko: o miłość, o zaufanie, o życie. To relacja, w której nie ma
nic pewnego, nawet jeśli jesteśmy pewni, że podejmujemy właściwe decyzje i nasze wybory są
słuszne. To relacja tak osobista, że wszystko, co się niej wydarza, trzeba osobiście przeżyć. Nie da
się tego komuś oddać, nie da się porzucić i zapomnieć. Bo po drugiej stronie tej relacji jest ktoś dla
nas jedyny na świecie, ktoś niezastępowalny – własne dziecko. Kiedy jest się rodzicem, to rodzicem
się jest. Nie ma innej drogi – trzeba samemu go poznać i samemu spróbować zrozumieć. 
Za poruszającą historię o nierozumieniu i potrzebie zrozumienia, bez którego trudno jest godzić się
z tym, co spotyka nas w życiu, a co – tak, jak śmierć własnego dziecka - wydaje się niemożliwe do
zaakceptowania i przyjęcia. 

W Konkursie na najlepszy film o tematyce psychologicznej „Newsweeka Psychologii” w roku
2025, jury nagradza film „Portret zdezorientowanego ojca”. Jego twórcą jest Gunnar Hall Jensen.

 

NAGRODA NOS CHOPINA

Nagrodę i 2000 euro otrzymał najlepszy film o muzyce i sztuce. W tegorocznym jury zasiedli:
Łukasz Kowalski, Katarzyna Warzecha oraz dr Magdalena Wróblewska.

Zwycięzca: „S/He Is Still Her/e: historia Genesis P-Orridge” reż. David Charles Rodrigues
Uzasadnienie: To uniwersalna i głęboko humanistyczna opowieść o bezwarunkowej miłości,
przyjaźni, chorobie i śmierci. To zarazem bardzo aktualny temat opresji społecznej normy i
przypisywanej tożsamości, z którą czasem trzeba się zmierzyć. 

Film zabiera nas w podróż z osobą, którą nie zawsze rozumiemy, i pewnie nie zawsze lubimy.
Jesteśmy jednak świadkami wielokrotnych przemian, które wymagają niezwykłej odwagi i
konsekwencji w dążeniu do życia w zgodzie ze sobą. 

Jest poruszającą historią człowieka, w którego życiu zmieścić można kilka biografii i poszukiwań
twórczych czołowych artystów XX wieku, twórców performensu i body art. 

Sila tej osoby, jej bezkompromisowość  i radykalizm w  poszukiwaniu tożsamości, która okazuje się
płynna i zmienna, hipnotyzują i nie pozwalają oderwać wzroku od ekranu. 

Nagrodę otrzymuje film Davida Charlesa Rodriguesa „S/he Is Still Her/e: historia Genesis P-
Orridge”.

Wyróżnienie: „Dom, w którym narodził się house” reż. Elegance Bratton
Uzasadnienie: W rytm elektronicznej muzyki reżyser zaprasza widzów w osobistą, dotąd nieznaną
historię narodzin nowego nurtu. To opowieść o sile i dumie. Disco i house. I miejscu, gdzie
wszyscy byli równi - bez względu na płeć, kolor skóry czy seksualność. Wyróżnienie Jury
otrzymuje „Dom, w którym narodził się house" w reżyserii Elegance'a Bratton'a.

 

GREEN WARSAW AWARD

Nagroda Green Warsaw Award w wysokości 15 000 zł trafiła do najlepszego filmu o tematyce
ekologicznej. Fundatorem nagrody jest m.st. Warszawa. Nagrodzie towarzyszy sekcja filmowa
Klimat na zmiany. Jury: Łukasz Czajka, Leszek Drogosz oraz Agata Szafraniuk.

Zwycięzca:„Projektując marzenia” reż. Kosai Sekine
Uzasadnienie: W filmach nominowanych do Green Warsaw Award jeden bohater pojawiał się
szczególnie często – woda. Widzieliśmy, jak brak wody prowadzi do pożarów, suszy i zniszczonych
plonów – w Indiach, na Wyspach Zielonego Przylądka, ale też tutaj, w Europie. Jak korporacje
przejmują tereny zasobne w wodę, odbierając ją lokalnym społecznościom – w Afryce, w Ameryce
Północnej, na całym świecie. Jak rdzenne ludy w Kanadzie bronią swojej ziemi i rzeki – walcząc
przeciwko budowie rurociągu, który zagraża bogactwu życia, jakie ta rzeka niesie. 

Woda pojawiała się również tam, gdzie jej się nie spodziewamy – w branży mody. Za pozorną
lekkością tkanin i kolorowych metek kryje się ogromny ślad wodny, o którym często zapominamy.
To właśnie z tej perspektywy – łączącej temat wody z problemem nadmiernej konsumpcji –
wyróżnił się jeden film. Film, który nie tylko dokumentuje problem, ale zadaje trudne pytania. O
nas samych. O system, który współtworzymy – i który możemy zmienić. Nie daje prostych
odpowiedzi – bo uczciwie przyznaje, że ich nie ma. Ale wskazuje kierunek. W stronę cyrkularności.
W stronę odpowiedzialnej produkcji. W stronę działania. Za wnikliwość. Za szczerość. Za to, że
nawet w brudzie nadmiaru potrafi dostrzec cień piękna. 

Nagrodę Green Warsaw Award dla najlepszego filmu o tematyce ekologicznej otrzymuje film
„Projektując marzenia” w reżyserii Kosai Sekine.

Wyróżnienie: „Tylko na Ziemi” reż. Robin Petré
Uzasadnienie: Postanowiliśmy wyróżnić film, który w przejmujący sposób uświadamia nam, że
negatywne w skutkach zmiany klimatu to nie odległa przyszłość, to nie fikcja, ale to nasza
teraźniejszość. Ten film nie krzyczy, nie nawołuje, on czule szepcze do naszej wrażliwej części, że
nie da się już dłużej odwracać oczu. Jego subtelna forma współgra z tematem filmu, który ukazuje
to, co się dzieje w mikro skali, gdy na skutek ludzkiej działalności załamuje się delikatna
równowaga w relacji człowiek – środowisko. Wyróżnienie w kategorii Green Warsaw Award trafia
do filmu w reżyserii Robin Petré „Tylko na Ziemi".

 

KONKURSY, KTÓRE NADAL TRWAJĄ

Do końca części kinowej festiwalu, czyli do 19 maja, nadal trwają głosowania publiczności -
do Nagrody Dokumentalnej Warszawy (Nagrody Publiczności) oraz Nagrody Onet Big Screen
Doc, której zwycięzcę wybiorę widzowie_ki w Warszawie, Wrocławiu, Gdyni i Poznaniu.
Wyniki tych dwóch głosowań zostaną podane 20 maja. Po części online festiwalu, 3 czerwca,
zostanie ogłoszona Nagroda Publiczności online, które trafi do najpopularniejszego filmu
drugiej części 22. MDAG.

LISTA WSZYSTKICH NAGRÓD 22.MDAG:

Nagroda Bank Millennium – Grand Prix: „Yintah”, reż. Jennifer Wickham, Brenda Michell,
Michael Toledano
 
Wyróżnienie: „A w niej pragnienie” reż. Myrid Carten

Nagroda Prezydenta Miasta Gdyni: „Moja skradziona planeta”, reż. Farahnaz Sharifi
Wyróżnienie: „Chodź, zobacz mnie w dobrym świetle”, reż. Ryan White

Nagroda Wolności ufundowana przez Miasto Poznań: „2000 metrów do Andrijiwki”, reż.
Mstyslav Chernov

BYDGOSZCZ ART.DOC AWARD: „Pan Nikt kontra Putin”, reż. David Borenstein, Pasha
Talankin

Honorowe wyróżnienie Okręgowej Rady Adwokackiej w Bydgoszczy dla Najlepszej produkcji
dotykającej problematyki praw człowieka: „Moja skradziona planeta”, reż. Farahnaz Sharifi

Nagroda dla Najlepszego Filmu Polskiego: „Pod powierzchnią” reż. Kinga Michalska
Wyróżnienie: „Król Maciuś Pierwszy” reż. Jaśmina Wójcik

Nagroda dla Najlepszego Filmu Krótkometrażowego: „Instrumenty bijącego serca” reż. Ema
Ryan Yamazaki

Wyróżnienie: „Lift Lady” reż. Marcin Modzelewski

Nagroda za Najlepsze Zdjęcia: „Tylko na ziemi” reż. Robin Petré, autorka zdjęć: Maria
Grazia Goya

Wyróżnienie: „Pieśni płonącej ziemi” reż. Olha Zhurba, autor zdjęć: Volodymyr Usyk

Nagroda za Najlepszy Debiut: „Pieśni płonącej Ziemi” reż. Olha Zhurba
Wyróżnienie: „Szukając swojego miejsca na ziemi” reż. Lidija Zelovic

Green Warsaw Award: „Projektując marzenia” reż. Kosai Sekine
Wyróżnienie: „Tylko na ziemi” reż. Robin Petré

Nagroda Nos Chopina: „S/He Is Still Her/e: historia Genesis P-Orridge” reż. David Charles
Rodrigues

Wyróżnienie: „Dom, w którym narodził się house” reż. Elegance Bratton

Nagroda Newsweek Psychologia dla Najlepszego Filmu o Tematyce Psychologicznej:
„Portret zdezorientowanego ojca” reż. Gunnar Hall Jensen

Nagroda Stowarzyszenia Kin Studyjnych w Konkursie Polskim: „Listy z Wilczej” reż. Arjun
Talwar

Wyróżnienie: „Pasażer Andrzeja Munka” reż. Michał Bielawski

Nagroda Amnesty International Polska: „Pieśni płonącej ziemi” reż. Olha Zhurba
Wyróżnienie: „Moja skradziona planeta” reż. Farahnaz Sharifi

Nagroda Smakjam za najlepszą produkcję w Konkursie Polskim: „Das Deautsche Volk” reż.
Marcin Wierzchowski, produkcja: Marcin Wierzchowski, Pola Sell, Dorothea Braun

Pozostałe nagrody przyznane podczas gali w Gdyni:

Nagroda ETNOMATOGRAF: „Yintah”, reż. Jennifer Wickham, Brenda Michell, Michael
Toledano

 
Nagroda All About Freedom Festival: „Mój drogi Théo”, reż. Alisa Kovalenko

Nagrody, które zostaną wręczone podczas gal we Wrocławiu i Katowicach w piątek, 16 maja:
Grand Prix Dolnego Śląska (Wrocław)

Nagroda Publiczności Województwa Śląskiego (Katowice)

Nagroda Prezydenta Miasta Katowice za Innowacyjne Spojrzenie na Świat

Konkursy publiczności, których wyniki poznamy po zakończeniu festiwalu:
Nagroda Publiczności (Nagroda Dokumentalna Warszawy)
Onet Big Screen Doc

Millennium Docs Against Gravity  odbywa się od 9 do 18 maja w siedmiu miastach
(Warszawa, Wrocław, Gdynia, Poznań, Katowice, Łódź i Bydgoszcz), a następnie online -
od 20 maja do 2 czerwca na  mdag.pl . Mecenasem tytularnym wydarzenia jest Bank
Millennium ( https://www.bankmillennium.pl/ ).