Widzowie festiwalu Millennium Docs Against Gravity w Warszawie, Wrocławiu, Gdyni i Poznaniu zagłosują po raz kolejny na najlepszy film w Konkursie o Nagrodę Wyborcza.pl Big Screen Doc. 12 wciągających i zrealizowanych z rozmachem tytułów, które są stworzone do oglądania na wielkim ekranie, przybliży publiczności rozmaite zjawiska popkulturowe, ale i poważniejsze tematy. Partnerem nagrody jest wieloletni patron medialny festiwalu Wyborcza.pl, jeden z najbardziej opiniotwórczych serwisów internetowych. O konkursowych filmach czytajcie od 13 maja na Wyborcza.pl/kultura. Festiwal rozpoczyna się już w najbliższy piątek, 13 maja, w ośmiu polskich miastach.

Filmy prezentowane w Konkursie o Nagrodę Wyborcza.pl Big Screen Doc to różnorodny skład, w którym pojawił się także film polski. To debiutancki „Lombard” Łukasza Kowalskiego, w którym widzowie odwiedzają największy w Europie lombard, znajdujący się w Bytomiu. W słodko-gorzki sposób reżyser opowiada o relacjach między jego pracownikami oraz biedzie panującej w „polskim Detroit”. Jednym z najbardziej wyczekiwanych tytułów tegorocznej edycji festiwalu jest z kolei film o najsłynniejszym rosyjskim opozycjoniście, „Nawalny” (Navalny) Daniela Rohera. Reżyser towarzyszy Nawalnemu po wyjściu z niemieckiego szpitala w listopadzie 2020 roku i zapoznaje go z członkiem międzynarodowego kolektywu dziennikarzy śledczych Bellingcat. Wspólnie rozpoczynają śledztwo i dowiadują się, kto dokonał nieudanego zamachu na opozycjonistę. W tym roku przybliżamy też festiwalowej publiczności sylwetkę cenionego fotoreportera w filmie „McCurry. W pogoni za kolorem”  (McCurry: The Pursuit of Colour), reż. Denis Delestrac. Steve McCurry to autor kultowych fotografii dokumentujących najważniejsze wydarzenia XX i XXI wieku: atak na WTC, wojny domowe w Libanie i Kambodży czy też ikoniczną zielonooką afgańską dziewczynkę.

Z innego rodzaju twórczości znany jest reżyser Larry Clark. Jego niskobudżetowy film „Dzieciaki”, o grupie nastolatków, które mają problem z narkotykami, jeżdżą na deskorolkach i uprawiają beztrosko seks, stał się w 1995 roku światowym hitem. Jak się później okazało, proces produkcji i spuścizna filmu przyczyniły się do osobistych dramatów aktorów-naturszczyków, wykorzystanych przez twórców (Clarka i autora scenariusza – młodocianego Harmony’ego Korine’a) jako trampolina do kariery w Hollywood. Ich historiom przygląda się w „Kiedyś byliśmy dzieciakami” (We Were Once Kids) reżyser Eddie Martin. O wstrząsającej historii opowiada także film „Nasza stara klasa” (My Old School), reż. Jono McLeod. To intrygująca i wielowymiarowa opowieść o skandalu, który wybuchł w Szkocji w 1993 roku. Alan Cuming gra w filmie Brandona Lee – kolegę z klasy reżysera w cenionym liceum w Bearsden. Lee przedstawił się wszystkim jako imigrant z Kanady, gdzie jego matka, śpiewaczka operowa, zginęła w wypadku samochodowym. Okazało się jednak, że prawda jest zupełnie inna… O relacjach na miarę XXI wieku opowiada z kolei Joe Hunting w filmie „Poznaliśmy się w wirtualnej rzeczywistości” (We Met in Virtual Reality). To pierwszy w historii pełnometrażowy film dokumentalny w całości osadzony w wirtualnej rzeczywistości platformy VRChat. Reżyserowi, który jest także bohaterem filmu, udaje się świetnie uchylić emocje użytkowników tej platformy oraz zażyłość tworzonych w wirtualnym świecie związków.

O Nagrodę Wyborcza.pl Big Screen Doc powalczą także filmy opowiadające o niecodziennych postaciach świata sztuki i nauki. W tym roku przybliżymy widzom i widzkom 19. MDAG między innymi postać francuskiego podwodnego naukowca i pisarza znanego z eksplorowania morza oraz filmowania swojej pasji. „Podwodne życie Jacquesa Cousteau” (Becoming Cousteau) nomi-nowanej do Oscara® Liz Garbus ukazuje inspirującą działalność tej fascynującej postaci. Wycinki z pamiętników Cousteau czyta w filmie francuski aktor Vincent Cassel, a Louis Malle – słynny twórca filmowy i współpracownik Cousteau – opowiada o jego talencie reżyserskim, który przyniósł mu Złotą Palmę i Oscara®. Z kolei o Sinéad O’Connor – ikonie irlandzkiej muzyki, która wyprzedzała swoje czasy, opowiada film „Nothing Compares” w reżyserii Kathryn Ferguson. Reżyserka śledzi drogę piosenkarki do światowej sławy oraz pokazuje, jak kontrowersyjne zachowania doprowadziły do usunięcia jej z panteonu gwiazd muzyki pop. Podstawą opowieści jest szczery wywiad z O’Connor. Choć niektórzy twierdzą, że była ogniem, który wygasł zbyt szybko, w filmie widzimy, jak wciąż płonie. O płomiennych uczuciu opowiada film „Wulkan miłości” (Fire of Love) Sary Dosy. Jego bohaterowie, Katia i Maurice Krafft przez 25 lat zakochani byli w… wulkanach. Film to zapis życia tej niecodziennej pary, którego sensem stało się podróżowanie do wszystkich wulkanów, dzięki czemu stali się najsłynniejszymi wulkanologami na świecie. Zginęli podczas erupcji jednego z obiektów swojej miłości w Japonii w 1991 roku.

 

Konkursową stawkę zamykają trzy filmy, które pokazują, jak bardzo staramy się ujarzmić naturę i jak niebezpieczne może być takie postępowanie. „Na ratunek” (The Rescue, reż. Jimmy Chin, Elizabeth Chai Vasarhelyi) pokazuje siłę solidarności w obliczu zagrożenia. Ekspedycję ratującą 12 chłopców-piłkarzy i ich trenera, którzy utknęli w zalanej jaskini w północnej Tajlandii, śledził w 2018 roku cały świat. Z kolei stan rzek pokazuje Jennifer Peedom w spektakularnym wizualnie filmie „Rzeka” (River) z narracją czytaną przez Willema Dafoe i muzyką m.in. Radiohead. W „Nic nie jest wieczne” (Nothing Lasts Forever) Jasona Kohna twórcy ruszyli w podróż dookoła świata, badając realia diamentowego biznesu w przełomowym dla niego momencie. Świat zalewają bowiem syntetyczne diamenty i muszą się z tym zmierzyć wszyscy: od kupujących, przez specjalistów, jubilerów, świat marketingu, po decydentów rynku luksusowych kamieni.

 

Wszystkie filmy w Konkursie o Nagrodę Wyborcza.pl Big Screen Doc:

KIEDYŚ BYLIŚMY DZIECIAKAMI (We Were Once Kids), reż. Eddie Martin

LOMBARD, reż. Łukasz Kowalski

MCCURRY. W POGONI ZA KOLOREM (McCurry: The Pursuit of Colour), reż. Denis Delestrac

NA RATUNEK (The Rescue), reż. Jimmy Chin, Elizabeth Chai Vasarhelyi

NASZA STARA KLASA (My Old School), reż. Jono McLeod

NAWALNY (Navalny), reż. Daniel Roher

NIC NIE JEST WIECZNE (Nothing Lasts Forever), reż. Jason Kohn

NOTHING COMPARES, reż. Kathryn Ferguson

PODWODNE ŻYCIE JACQUES’A COUSTEAU (Becoming Cousteau), reż. Liz Garbus

POZNALIŚMY SIĘ W WIRTUALNEJ RZECZYWISTOŚCI (We Met in Virtual Reality), reż. Joe Hunting

RZEKA (River), reż. Jennifer Peedom

WULKAN MIŁOŚCI (Fire of Love), reż. Sara Dosa 

Festiwal Millennium Docs Against Gravity odbędzie się w dniach 13-22 maja w ośmiu miastach – Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Poznaniu, Katowicach, Lublinie, Bydgoszczy oraz po raz pierwszy w Łodzi! Od 24 maja do 5 czerwca odbędzie się część online na stronie mdag.pl. Mecenasem tytularnym festiwalu jest Bank Millennium (www.bankmillennium.pl).