Siła siostrzeństwa - nowa sekcja w programie 20. MDAG!

Specjalne ogłoszenie programowe 20. edycji Millennium Docs Against Gravity w Dniu Kobiet dotyczy nowej sekcji festiwalowej - Siła siostrzeństwa. To opowieści o solidarności, tworzeniu bezpiecznych przestrzeni oraz wspólnym działaniu wobec przemocy i nierówności, które podejmują kobiety na całym świecie - od Stanów Zjednoczonych przez Syrię, Estonię, Polskę aż po Chiny. W sekcji znajdzie się sześć wyjątkowych filmów.   

Dziewczyńskie dorastanie 

O dorastaniu i związanych z nim problemach opowiada entuzjastycznie przyjęty podczas Berlinale film „Lato kolibrów” (HummingbirdsSilvii Del Carmen Castaños i Estefaníi "Beba" Contreras. Reżyserki są także głównymi bohaterkami, żyjącymi w amerykańskim mieście blisko meksykańskiej granicy. Łączy ich przyjaźń, niezwykła energia i poczucie humoru. Wydaje się, że ich życie toczy się szczęśliwie, chociaż w rzeczywistości nie jest im łatwo - jedna z nich nadal czeka na możliwość legalnego pozostania w USA, mają także za sobą doświadczenie aborcji. Dzięki swojej przyjaźni są nie tylko w stanie przezwyciężać te trudności, ale także aktywistycznie walczyć o lepszy świat. 

Z kolei Jagoda i Zuzia, bohaterki polskiego filmu „Dziewczyńskie historie” (Girls’ StoriesAgi Borzym, wchodzą właśnie w okres dojrzewania. Niby nic się nie dzieje w ich życiach, a tak dużo się zmienia. Spotykają się na skwerku, czasem idą na lody albo plac zabaw. I zawsze mają dużo do obgadania. Bycie dziewczynką to szczególne doświadczenie, a biologia, hormony, pryszcze, bunt czy pierwsza miłość stają się ważne w ich życiu. Wprowadzają widzów_ki w dziewczyński świat, który pamięta każda kobieta.

Przeciw przemocy

O metodach walki z przemocą i mizoginią opowiadają w sekcji Siła siostrzeństwa dwa filmy. „Pod niebem Damaszku” (Under the Sky of DamascusHeby Khaled, Talala Derki i Aliego Wajeeh to opowieść o zaprzyjaźnionych Syryjkach - Elianie, Inanie, Farah, Grace i Souhir, które rozpoczynają w Damaszku pracę nad spektaklem ukazującym mizoginię, seksizm, wykorzystywanie seksualne i codzienność życia kobiet w Syrii. Teatralny projekt okazuje się równie kontrowersyjny, co niebezpieczny dla jego twórczyń. Czy uda im się dokończyć pracę? 

Z kolei Violet du Feng w filmie „Sekretny alfabet” (Hidden Letters) odwiedzamy chińską prowincję Hunan, gdzie kobiety od wieków używają zakodowanego pisma zwanego Nüshu, aby wyrażać najbardziej intymne myśli i uczucia. To jedyny na świecie system pisma stworzony i praktykowany wyłącznie przez kobiety, którego mężczyźni nigdy nie potrafili rozszyfrować. Poematy i pieśni spisywane na wachlarzach i haftowane na serwetkach były sposobem na ich przetrwanie w feudalnym świecie, który zmuszał je do opresyjnego zamążpójścia, zakazywał czytać i pisać czy krępował stopy. Film przedstawia, czym tak naprawdę jest Nüshu, który z biegiem czasu dał początek odrębnej kobiecej kulturze istniejącej do dzisiaj.

Bezpieczne przestrzenie

Siostrzeństwie świętej sauny” (Smoke Sauna Sisterhood) Anna Hints, która zdobyła za film nagrodę za reżyserię w Sundance, wyrusza w głąb lasu na południu Estonii. Tam grupa kobiet zbiera się w bezpiecznym mroku tradycyjnej sauny, żeby dzielić najintymniejsze myśli i sekrety. Sauna nie jest tylko dla nich miejscem relaksu dla ciała ale i oczyszczeniem duszy. Co więcej jest również rodzajem społeczności. Nie ma historii, czy doświadczenia, które byłoby zbyt trudne czy zawstydzające, aby się nimi podzielić z siostrami. Reżyserka zdobyła zaufanie siostrzeństwa i pokazuje intymny rytuał oczyszczenia w sposób instynktowny i pasjonujący.

Z kolei w „The Post Performance Blues Band” (Band) Álfrún Örnólfsdóttir pokazuje historię tytułowego zespołu z Islandii, który tworzyły wyłącznie kobiety. Dają sobie rok, zanim staną się gwiazdami albo zrezygnują na zawsze. To skromna, piękna opowieść o porażkach, poszukiwaniach twórczych i życiowych zakrętach, która pokazuje jednak jedno wielkie zwycięstwo - zwycięstwo siostrzeństwa.