Millennium Docs Against Gravity co roku staje się oknem na świat, pokazującym przemiany w różnych regionach, o których często informacji próżno szukać w mediach. Po chwilowym zainteresowaniu opinii międzynarodowej tematem opuszczenia przez wojska amerykańskie Afganistanu, obecnie o temacie ludzi, którzy znaleźli się pod władzą talibów, nie mówi się wiele. W programie 21. MDAG znalazły się trzy filmy pokazujące sytuację po rewolucji z wnikliwością charakterystyczną dla twórców filmów dokumentalnych.

Największy polski festiwal filmowy odbędzie się od 10 do 19 maja w siedmiu miastach (Warszawa, Wrocław, Gdynia, Poznań, Katowice, Łódź i Bydgoszcz) a następnie online - od 21 maja do 3 czerwca na mdag.pl. Mecenasem tytularnym wydarzenia jest Bank Millennium (https://www.bankmillennium.pl/). Wszystkie informacje o nadchodzącej edycji można znaleźć w wydarzeniu na Facebooku: https://fb.me/e/6h5uf7XP8.

Pierwszym z nich jest „Hollywoodgate”, który był jednym z najciekawszych tytułów festiwalu w Wenecji. Ibrahim Nash’at obserwuje, jak dzień po wycofaniu się wojska USA z Afganistanu talibowie zajmują kompleks Hollywood Gate, który był bazą wojskową w Kabulu. Znajdują tam pozostałości po najbardziej zaawansowanej technologicznie armii: samoloty, broń i cenny sprzęt wojskowy. Nowy dowódca sił powietrznych rozkazuje swoim żołnierzom zinwentaryzować i naprawić wszystko, co tylko możliwe. Karabiny AK-47, które kiedyś były używane przez USA i NATO, są teraz w rękach nowej władzy a śmigłowce i samoloty myśliwskie, które uważano za zniszczone, teraz bombardują przeciwników, powodując nieopisane szkody. Film ukazuje transformację w ciągu roku fundamentalistycznej milicji w reżim wojskowy.

„Riders on the Storm" Jasona Motlagha i Marka Oltmannsa uchwytuje z innej perspektywy przełomowy moment w historii Afganistanu. Wraz z wycofywaniem się sił USA z kraju, kończąc najdłuższą w historii amerykańską wojnę, talibowie zdobywają władzę. Młody jeździec Khaiber Akbarzada szybko staje się jednym z najlepszych graczy w buzkashi - starożytnym sporcie, w którym jeźdźcy walczą o kontrolę nad „bezgłowym kozłem”. Szybko dowiaduje się, że sława jest zarówno darem, jak i przekleństwem. Aby uniknąć tego samego losu co jego wuj, legendarny gwiazdor buzkashi, który został zamordowany podczas wojny domowej, ukrywa się. Ostatecznie musi podjąć decyzję, która zmieni bieg jego życia.

Wybitny norweski korespondent wojenny Anders Hammer w filmie krótkometrażowym „The Takeover” pokazuje zmiany w Afganistanie z lat 2021-2022 z perspektywy kobiet, zarówno tych stojących po stronie talibów, jak i ich przeciwniczek. Reżyser uchwycił dynamicznie zmieniającą się sytuację, gdy talibowie przywracają męski parlament, zakazują dziewczynom chodzenia do szkoły i ograniczają prawa kobiet do pracy. Szybko nowa władza musi się zmierzyć z grupami, które odważnie przenoszą swoje protesty na ulice. Szczególną uwagę reżyser zwraca na manifestacje kobiet, rozpędzane przez zwolenników reżimu talibów. W przemocy rodzi się nowy reżim.