Festiwalowa rodzina. Plakat 22. MDAG i start sprzedaży karnetów oraz akredytacji

Siedem miast, ponad 165 000 widzów i widzek w 2024 roku, kilkuset wolontariuszek_y w całym kraju - te wszystkie osoby, instytucje i miejsca składają się na festiwalową rodzinę MDAG. Dzięki ich pracy oraz miłości do kina przez dwie dekady Millennium Docs Against Gravity stał się drugim co do wielkości festiwalem filmów dokumentalnych w Europie, zaraz po festiwalu IDFA w Amsterdamie. Tak ogromne przedsięwzięcie jest wynikiem pracy wielu osób. Na ich najliczniejszej grupie, czyli wolontariuszkach_ach, skupia się tegoroczny plakat. Jego premierze towarzyszy start sprzedaży karnetów i akredytacji na warszawską edycję wydarzenia. 

22. MDAG odbędzie się od 9 do 18 maja 2025 roku w kinach w siedmiu miastach (Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Poznaniu, Katowicach, Łodzi oraz Bydgoszczy) oraz od 20 maja do 2 czerwca online na mdag.pl!

Wolontariuszki na plakacie 22. MDAG

Anna Starzewska i Zofia Mańkowska to twarze tegorocznego Millennium Docs Against Gravity. Od lat są wolontariuszkami festiwalu, pomagając tworzyć MDAG, podobnie jak kilkaset osób w skali kraju, w tym ponad 300 w samej Warszawie. Dla Zofii 22. edycja festiwalu będzie trzecią w biurze prasowym. Anna uczestniczy jako widzka w MDAG od lat i to będzie ósmy rok, kiedy będzie także współtworzyła festiwal. W tym czasie zajmowała się obsługą sal, ale zasiadała także w jury międzypokoleniowym. 

Obie przyznają, że wraz z MDAG przychodzi filmowa wiosna a życie nabiera tempa po miesiącach chłodu. „Festiwal to dla mnie święto prawdziwego kina. Świat pędzi w tak zawrotnym tempie, że trudno go ogarnąć, a MDAG pozwala mi chociaż częściowo go zrozumieć. Dokumenty potrafią uprościć złożone zagadnienia i sprawić, że stają się bardziej przystępne. Często ujawniają niewygodne prawdy, demaskują manipulacje i pomagają dostrzec to, czego na co dzień nie zauważamy. Nie dają gotowych odpowiedzi, ale zmuszają do refleksji. Od ponad siedmiu lat biorę udział w tym wydarzeniu jako wolontariuszka i  zawsze czekam na ten czas z radością. Festiwal to nie tylko filmy, ale też rozmowy z twórcami, bohaterami i innymi widzami, z którymi możemy dzielić się emocjami i przemyśleniami  w czasie spotkań po projekcjach. Dla mnie festiwal to też wyjątkowa, niepowtarzalna atmosfera i przestrzeń, w której spotykają się wspaniali ludzie o podobnej wrażliwości i ciekawości świata” - mówi Anna. „MDAG poznałam po raz pierwszy wiele lat temu, dzięki mojej mamie, która jest filmoznawczynią. To ona podesłała mi link do zgłoszenia na wolontariat, z dopiskiem: coś dla Ciebie. I ewidentnie to było coś dla mnie, bo w tym roku będę wolontariuszką na MDAG-u po raz trzeci. Mama wysłała mi ten link nieprzypadkowo, bo zaczęłam interesować się sztuką dokumentalną, zarówno filmową, fotograficzną, jak i reportażem literackim. Uważam, że film dokumentalny - jako jedna z nielicznych form artystycznych - potrafi ukazać pewne rzeczy na wskroś. Wolontariat na MDAG wyraża zamiłowanie do filmu i do kultury. I może to zabrzmieć patetycznie czy generycznie, ale dzięki obecności na festiwalu poznałam i poznaję wspaniałych ludzi. Tych, którzy tworzą ten festiwal, ale też tych, którzy są na jego kanwie" - dodaje Zofia. 

„Często osoby zaangażowane w wolontariat na naszym festiwalu nie są tak widoczne, jak twórczynie_y oraz bohaterki_owie. Dlatego w tym roku postanowiliśmy, że skierujemy na nie uwagę i pokażemy tę ważną część festiwalowej wspólnoty, która wykonuje z miłości do kina ogromną pracę. Oprócz obecności na plakacie Zofii i Anny nasze osoby wolontariackie będą zaangażowane w kreatywne akcje oraz działania w trakcie trwania MDAG, o których będziemy dużo mówili w następnych tygodniach. Wiele osób pracujących obecnie przy festiwalu całorocznie lub sezonowo kiedyś zaczynało swoją historię z kinem dokumentalnym właśnie od wolontariatu na Millennium Docs Against Gravity. W tym roku skupiamy się w komunikacji na fundamentalnej wartości, jaką jest wspólnota. Tę wspólnotę tworzą nie tylko wszystkie wspaniałe osoby pracujące przy festiwalu, ale przede wszystkim widzowie i widzki, którzy najpierw dyskutują o filmach po seansach a następnie podejmują działania na rzecz lepszego świata. Ważną częścią festiwalu jest także wspólnota między twórcami i twórczyniami, pokazującymi nam najważniejsze zagadnienia, które wpływają na kształt rzeczywistości” - mówi Mateusz Góra, szef komunikacji MDAG. 

Autorem zdjęć, które posłużyły do stworzenia plakatu, jest fotograf Paweł Kocan (@kocpan). Paweł zasiądzie także w jury Konkursu na Najlepsze Zdjęcia. „Jest mi bardzo miło, że miałem okazję stworzyć fotografie na potrzeby tegorocznego plakatu festiwalu! Zazwyczaj do tej pory byłem tylko odbiorcą, a MDAG to jeden z moich ulubionych festiwali, dlatego tym bardziej było to dla mnie ekscytujące doświadczenie. W swojej fotografii czerpię z obserwacji ludzi i relacji pomiędzy nimi, więc bardzo się ucieszyłem, kiedy dowiedziałem się, że naszymi bohaterkami będą osoby wolontariackie. Ich zakulisowa ciężka praca często nie jest zauważana, a to właśnie dzięki nim uczestnicy mają tak udane festiwalowe doświadczenia. Wolontariat to społeczność, to więzi, to przyjaźnie, ale i dobra zabawa. I właśnie tymi wartościami kierowaliśmy się przy tworzeniu naszego plakatu. Tej dobrej zabawy i nowych przyjaźni życzę wszystkim uczestnikom tegorocznej edycji festiwalu” - tak Paweł opowiada o pracy na planie sesji. 

Autorem identyfikacji wizualnej MDAG jest po raz trzeci Bartek Bojarczuk (@ill.cat) - dyrektor kreatywny autorskiej pracowni ILLCAT.studio, który tak opisuje swoją tegoroczną pracę: „W tym roku podczas projektowania systemu identyfikacji wizualnej festiwalu postawiliśmy na geometryczną, skondensowaną formę literniczą MDAG. Buduje ona poczucie bliskości, wspólnoty. Rozwinięciem tej idei są przecinające się pionowe oraz poziome linie - festiwal jako platforma różnych myśli i podglądów, spotykających się w jednym miejscu. Barwy występujące dotychczas w poprzednich edycjach łączymy w formie dynamicznego gradientu. Jest to kolejny poziom graficznej interpretacji powyższej koncepcji, a także jej uzupełnienie: konsolidacja i zacieranie się granic”.

Start sprzedaży karnetów i akredytacji na warszawską edycję MDAG

Premierze plakatu towarzyszy start sprzedaży karnetów oraz akredytacji medialnych i branżowych na 22. edycję MDAG w Warszawie. Sprzedaż odbywa się pod adresem book.mdag.pl. Sprzedaż potrwa do 30 kwietnia lub do wyczerpania puli. 

Karnety można zakupić w cenie 300 zł pod adresem: https://book.mdag.pl/pl/karnety. Wszystkie przydatne informacje na temat ich funkcjonowania można znaleźć tutaj: https://book.mdag.pl/pl/strona/jak-dziala-twoj-karnet. Karnet stanowi przepustkę do filmowej uczty, na którą w tym roku złoży się niemal 180 najwyższej jakości produkcji dokumentalnych z całego świata.

Wszystkie osoby działające w mediach oraz w branży filmowej zachęcamy do zakupu akredytacji medialnej lub industry. W celu jej zdobycia prosimy o wypełnienie formularza pod adresem: https://book.mdag.pl/pl/akredytacje. Koszt akredytacji to 220 zł. W ciągu kilku dni od złożenia wniosku poinformujemy o przyznaniu akredytacji. Wszystkie przydatne informacje można znaleźć na stronie: https://book.mdag.pl/pl/strona/jak-dziala-twoja-akredytacja

22. edycja Millennium Docs Against Gravity odbędzie się od 9 do 18 maja 2025 roku w kinach w siedmiu miastach (Warszawa, Wrocław, Gdynia, Poznań, Katowice, Łódź oraz Bydgoszcz) oraz od 20 maja do 2 czerwca online na mdag.pl! Mecenasem tytularnym festiwalu jest Bank Millennium (https://www.bankmillennium.pl/).