Blok 2. Queerowe doświadczenia ciała
Sekcja filmowa jest zaproszeniem do przyjrzenia się ekspresji queer w kontekście koncepcji ucieleśnionego bycia w świecie, performatywności i kina haptycznego, związanego z dotykowym doświadczeniem obrazu. Przygląda się twórczości powstałej w latach 90. XX wieku, kiedy zarówno kształtowała się teoria queer, jak i badania filmoznawcze skoncentrowane na doświadczeniu ciała. Zwraca szczególną uwagę na perspektywę queerowo-feministyczną i jej reprezentację w ramach (i poza falą) New Queer Cinema.
Partnerami retrospektywy są: Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie; Lambda Warszawa; QueerMuzeum, Jasna 10: Społeczna Instytucja Kultury, Les Do It!.
Masz pamiątki, zbiory dotyczące historii polskiej i środkowoeuropejskiej społeczności LGBTQIA? Zachęcamy do przekazania ich do QueerMuzeum! Napisz: kontakt@queerstoria.pl
Płonące uszy
„Płonące uszy” to surrealistyczna, lesbijska baśń, która czerpie z tradycji komiksów i kina science fiction w zobrazowaniu prawie ludzkiej historii miłosnej i zemsty. Akcja, zrealizowanego za pomocą kamery Super 8, filmu dzieje się w 2700 roku w zdewastowanym mieście Asche. Poznajemy splątane losy trzech kobiet: Spy – artystki komiksowej, Volly – artystki performance i piromanki oraz Nun – amoralnej kosmitki z upodobaniem do gadów. To utrzymana w klimacie kabaretu i estetyki „cyberdyke”, przeplatana seksem, przemocą i pulsującą ścieżką dźwiękową, antyromantyczna opowieść o miłości w jej wielu formach. W filmie austriackiego trio można doszukać się m.in. inspiracji twórczością Valie Export.
Cyfrowa restauracja filmu została wykonana w 2020 roku przez Kinothek Asta Nielsen e.V. w ramach projektu „Remake. Frankfurter Frauen Film Tage 2019”.
Sex Party
Film powstał podczas jednej z częstych podróży do Amsterdamu Angelika Levi i Josje Pater, tworzących kobiecy zespół Subsonic. Levi i Pater postanowiły zorganizować i sfilmować sex party z znajomymi Holenderkami ze sceny punkowej i squatterskiej. Prawie dwie trzecie nakręconego wtedy materiału przepadło podczas procesu wywoływania filmu w laboratorium Kodaka. Angelika Levi zdecydowała się zaprosić bohaterki filmu do Berlina, aby tam ukończyć zdjęcia. Proces powstania filmu wpłynął na jego fragmentaryczny charakter, który może być odczytywany w kontekście kruchości kultury queer.
Film jest prezentowany w ramach projektu Kino jako laboratorium V współfinansowanego przez Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej.
Koleżanki
W tym krótkim filmie, nakręconym kamerą Super 8, widzimy Inger Schwarz i Angelikę Levi na dachu jednego z berlińskich budynków. Radości ze wspólnie spędzonego czasu towarzyszy przyjemność z nieskrępowanego roznegliżowania. Postaci w dokamerowym spektaklu wykorzystują wiśniowy dżem i ciasteczka w kształcie liter – układając je w wypowiedzi i je spożywając.
Film jest prezentowany w ramach projektu Kino jako laboratorium V współfinansowanego przez Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej.
-
Rote Ohren fetzen durch Aschereż. Ursula Pürrer, Dietmar Schipek, Ashley Hans Scheirl, /Austria/1991/89 min.
-
Sexpartyreż. Angelika Levi, /Federal Republic of Germany, Netherlands/1987/10 min.
-
Friendsreż. Angelika Levi, /Germany/1994/3 min.