Kino dokumentalne nie daje łatwych odpowiedzi. Zmusza do refleksji, konfrontuje nas z rzeczywistością – często brutalną, niesprawiedliwą i pełną nierówności. Właśnie dlatego tak ważne jest, by emocje, myśli i poruszenia, jakie towarzyszą nam podczas festiwalu, nie znikały wraz z ostatnim seansem.
Jako osoby uczestniczące w festiwalu jesteśmy w uprzywilejowanej pozycji – w bezpiecznych, ciepłych salach kinowych oglądamy historie ludzi, którym świat wali się na głowę. Uciekają przed przemocą, walczą z opresją, każdego dnia toczą walkę o przetrwanie.
To, co często ich podtrzymuje i daje im siłę, to nadzieja. Po festiwalu, gdy my wracamy do naszych codziennych spraw, oni nadal walczą o podstawowe prawa: do życia, do wolności, do godności. Nie pozwólmy, by ich nadzieja zgasła – wszyscy jesteśmy za siebie współodpowiedzialni.
Michał Jakub Kaczor, biuro prasowe MDAG
fot. Marcin Oliva Soto
PIĄTEK, 16.05
Kino Atlantic, sala B, godz. 17:45, „Sekrety skrajnej prawicy” (Undercover: Exposing the Far Right) reż. Havana Marking + spotkanie z reżyserką
Film jest dokumentacją szeregu tajnych operacji brytyjskiej grupy antyekstermistycznej Hope Not Hate, z której wyłania się obraz dobrze zorganizowanego ruchu skrajnej prawicy, który działa w całej Europie, ma powiązania z czołowymi partiami politycznymi i próbuje pozyskać decydentów oraz inwestorów.
Po filmie zapraszamy na Q&A z reżyserką filmu, Havaną Marking. Kolejne spotkanie odbędzie się również jutro, tj. 17 maja o godz. 15:45 w Kinotece, sala 3.
HAVANA MARKING – brytyjska producentka i reżyserka filmów dokumentalnych. Znana jest ze swojego pierwszego pełnometrażowego filmu dokumentalnego z 2009 roku zatytułowanego Afghan Star. Film zdobył nagrodę za najlepszą reżyserię oraz Nagrodę Publiczności na Festiwalu Filmowym Sundance w 2009 roku. Reżyserka filmu „Sekrety skrajnej prawicy”.
BILETY
Kinoteka, sala 1., godz. 18:00, „A w niej pragnienie” (A Want in Her) reż. Myrid Carten + dyskusja po filmie
Rozpoczęcie filmu stanowią wiadomości głosowe z policji, dotyczące zaginionej matki reżyserki. Gdy wybucha kolejny kryzys, córka chwyta za kamerę. Wraca do miejsca, w którym dorastała i konfrontuje się z nadal obecnymi tam duchami przeszłości, oraz z walczącą z alkoholizmem i głęboką depresją matką, która potrafi ją niejednokrotnie zaskoczyć błyskotliwymi opiniami.
Po filmie zapraszamy na dyskusję, podczas której poszukamy odpowiedzi na pytania jaki wpływ na życie dziecka ma trudna, toksyczna relacja z rodzicem? Jakie są konsekwencje dysfunkcyjnego rodzicielstwa w życiu dorosłym? Kiedy taką relację najlepiej przerwać? Jak poradzić sobie z raną, jaką taka relacja pozostawia w dziecku? Spotkanie poprowadzi Paulina Reiter, a jako gościnie pojawią się Justyna Dąbrowska, Mira Marcinów i Marta Wroniszewska.
BILETY
Kinoteka, sala 7, godz. 18:00, „Czarny łabędź 1-2” (The Black Swan) reż. Mads Brügger + spotkanie z reżyserem
Prawniczka z wieloletnim doświadczeniem w praniu brudnych pieniędzy postanawia wyjść na dobrą drogę. W przestępczym świecie, gdzie działała pod pseudonimem „Zimna Królowa”. Rozpoczyna nagrywać spotkania z klientami, zarówno z gangsterskiego półświatka, jak i z duńskiej wyższej sfery. Produkcję porównuje się do kultowej „Rodziny Soprano”. W Danii obejrzało ją już 2,3 mln osób.
MADS BRÜGGER – duński filmowiec i prezenter telewizyjny. Jego dwa pierwsze projekty, serial dokumentalny „Danes for Bush” i pełnometrażowy film „Idioci w Korei”, nakręcone odpowiednio w Stanach Zjednoczonych i Korei Północnej, stanowią satyryczne spojrzenie na oba narody. Reżyser serialu „Czarny łabędź”.
BILETY
Kinoteka, sala 1, godz. 20:30, „Riefenstahl” (Riefenstahl), reż. Andres Veiel + spotkanie z reżyserem
Leni Riefenstahl była geniuszką kina w służbie nazistowskiej propagandy. Kontrowersyjna aktorka, a później reżyserka, pozostaje przedmiotem fascynacji i debaty na temat tego, czy jej talent można oddzielić od politycznych poglądów. Propagandowy „Triumf woli”, opowiadający o wiecu partii nazistowskiej w Norymberdze w 1934 roku, sprawił, że stała się najwybitniejszą reżyserką III Rzeszy. Film odsłania to, co reżyser nazywa „uwodzicielską naturą faszyzmu”. Film jest prezentowany w ramach projektu Kino jako laboratorium V współfinansowanego przez Fundację Współpracy Polsko-Niemieckiej.
ANDRES VEIEL – jego twórczość opiera się na intensywnym procesie badawczym, trwającym niekiedy kilka lat. Otrzymał ponad pięćdziesiąt nagród, w tym Europejską Nagrodę Filmową.
BILETY
Kinoteka, sala 4, godz. 20:30, „Pod szczęśliwą gwiazdą” (Wishing On a Star) reż. Peter Kerekes + spotkanie z reżyserem
Luciana jest astrolożką z Neapolu, która osiadła z mężem niedaleko weneckiej laguny. Jej metoda pracy polega na wysyłaniu klientów, w dniu ich urodzin, do miejsc wskazanych przez układ gwiazd. Klientki Luciany przedstawiają jej swoje życie, czasem zatajając prawdę. Ich konfrontacje z miejscem, do którego wysyła ich Luciana nie zawsze są magiczne, ale zawsze okazują się ciekawe.
PETER KEREKES – reżyser i producent filmów „Pod szczęśliwą gwiazdą” (2024), „107 matek” (2021), „Aksamitni terroryści” (2013), „Kucharze historii” (2009) i „66 sezonów” (2003). Wykłada na Akademii Sztuk Scenicznych w Bratysławie oraz w ramach programu DocNomads w Budapeszcie-Lizbonie-Brukseli.
BILETY
Kinoteka, sala 3, godz. 20:45, „Gen_” (Gen_) reż. Gianluca Matarrese + spotkanie z reżyserem i bohaterem
Niezwykły człowiek i lekarz, doktor Maurizio Bini, opiekuje się przyszłymi rodzicami, którzy zdecydowali się na zapłodnienie in vitro oraz osobami, które podjęły decyzję o korekcie płci. Udaje mu się bezpiecznie balansować między kruczkami prawnymi konserwatywnego systemu oraz żarłocznym rynkiem medycznym, który traktuje ciała jak towar. Jest to jedna z nielicznych publicznych placówek we Włoszech, która wyróżnia się takim podejściem.
Po filmie zapraszamy na spotkanie z reżyserem Gianlucą Matarrese oraz bohaterem filmu- Maurizio Binim. Kolejna okazja do zadania pytań twórcom odbędzie się już jutro, czyli w sobotę, 17 maja, po projekcji filmu o godz. 15:15 w Kinotece, sala 2.
GIANLUCA MATARRESE – włoski reżyser mieszkający w Paryżu. W ciągu ostatnich pięciu lat wyreżyserował osiem filmów prezentowanych na najważniejszych międzynarodowych festiwalach. Reżyser filmu „Gen_”.
MAURIZIO BINI – kieruje ośrodkiem medycznie wspomaganej prokreacji ASST Niguarda w Mediolanie, gdzie opiekuje się setkami pacjentów. Jest orędownikiem praw seksualnych i reprodukcyjnych i seksualnych, prowadzi program Let's Talk About Sex we włoskim radiu. Jako dyrektor Lombardia Gamete Bank i profesor Uniwersytetu w Mediolanie.
BILETY
SOBOTA, 17.05
Muzeum Etnograficzne, godz. 14:00, „Kadry moich światów” (World Between Us) reż. Maria Dvořáková + warsztaty
Intymny portret fotografki Marii Tomanovej, która z małego czeskiego miasta trafiła na łamy „Vogue’a”. Przeprowadzka do Nowego Jorku stała się dla niej drogą do artystycznego spełnienia i odnalezienia tożsamości. Film opowiada o miłości, sztuce i odwadze w realizowaniu własnej wizji – to także historia dwóch Marii - bohaterki i reżyserki - które szukają siebie i swojego miejsca w świecie w Ameryce.
Warsztaty to wydarzenie współtworzone z łódzkim Fotofestiwalem - to forma fotograficznej ruletki i 7-minutowych zadań ze zmienną motoryką gry. Wydarzenie po seansie filmu „Kadry moich światów” poprowadzi Karolina Wojtas, jeden z najbardziej odważnych i oryginalnych głosów fotograficznych ostatnich lat. Będziemy pracować w grupach, solo lub w duetach, na własnym sprzęcie (dowolnym), chętnych zaprosimy (ale nie zmusimy) do dzielenia się wynikami pracy.
KAROLINA WOJTAS — multidyscyplinarna artystka, której prace, bezkompromisowe w formie i pełne dziecięcej wyobraźni natychmiast podbiły międzynarodową scenę i zyskały fanów w różnych środowiskach kreatywnych. Jej nowatorskie projekty przyniosły jej nagrody C/O Berlin Award i ING Unseen Talent Award, oraz indywidualną wystawę w prestiżowym Foam Amsterdam. W 2019 roku otworzyła własne muzeum w rodzinnej wsi na Podkarpaciu.
BILETY
Muranów, Gerard, godz. 17:45, „Życie i inne problemy” (Life and Other Problems) reż. Max Kestner + spotkanie z reżyserem
Po śmierci żyrafy Marius w kopenhaskim zoo Max Kestner rozpoczyna filozoficzną podróż przez pytania o życie, śmierć, miłość i świadomość. Biolodzy, genetycy i weterynarze wspólnie z reżyserem próbują zrozumieć, co tak naprawdę odróżnia nas od zwierząt. Film pełen refleksji, który zamiast odpowiedzi, zostawia nas z jeszcze głębszymi pytaniami.
Po filmie zapraszamy na spotkanie z reżyserem Maxem Kestnerem.
MAX KESTNER - zadebiutował w 2002 roku serialem dokumentalnym „Blue Collar White Christmas” i filmem krótkometrażowym „Max by Chance”, które zdobyły prestiżowe nagrody w kraju i za granicą. Jego twórczość jobejmuje szeroki wachlarz filmów - od klasycznych filmów dokumentalnych, przez produkcje awangardowe, aż po popularne filmy fabularne. Jest również wykładowcą w Duńskiej Narodowej Szkole Filmowej i prowadzi kursy mistrzowskie na całym świecie.
BILETY
Kinoteka, sala 1, godz. 18:15, „Zhakować hejt” (Hacking Hate) reż. Simon Klose + spotkanie z bohaterką
My Vingren, szwedzka dziennikarka śledcza nazywana „prawdziwą dziewczyną z tatuażem”, infiltruje środowiska białej supremacji, by ujawnić mechanizmy radykalizacji i mowy nienawiści w internecie. Jej śledztwo prowadzi do Aniki Collier Navaroli i Imrana Ahmeda, którzy walczą o pociągnięcie gigantów technologicznych do odpowiedzialności za eskalację przemocy online. Wstrząsający dokument o realnym zagrożeniu cyfrowego ekstremizmu.
Po filmie odbędzie się spotkanie z bohaterką filmu My Vingren.
MY VINGREN - wielokrotnie nagradzana dziennikarka śledcza, specjalizuje się w eksponowaniu mechanizmów radykalizacji młodych ludzi w sieci i badaniu użycia technologii w celach manipulacyjnych i mobilizacyjnych.
BILETY
Atlantic, sala B, godz. 20:30, „Beuys. Sztuka to rewolucja” (Beuys) reż. Andres Veiel + spotkanie z reżyserem w ramach sekcji The Best of MDAG
Portret charyzmatycznego artysty i wizjonera Josepha Beuysa, który wierzył, że każdy człowiek może być twórcą. Film, złożony z unikatowych archiwaliów, ukazuje jego rewolucyjne podejście do sztuki jako narzędzia społecznej zmiany. Ponad 30 lat po jego śmierci jego idee wciąż inspirują i poruszają.
Po filmie zapraszamy na spotkanie z reżyserem Andresem Veielem.
ANDRES VEIEL - jego twórczość opiera się na intensywnym procesie badawczym, trwającym niekiedy kilka lat. Za swoje filmy „Winternachtstraum (1991)”, „Balagan” (1993), „The Survivors” (1996), „Black Box BRD” (2001), „Aktorski nałóg” (2004), „Der Kick” (2006), Jeśli nie my, to kto? (2011) „Beuys. Sztuka to rewolucja" (2017), Ecocide (2020) i „Riefenstahl” (2024) otrzymał ponad pięćdziesiąt nagród, w tym Europejską Nagrodę Filmową i kilka Niemieckich Nagród Filmowych.
BILETY
22. MDAG odbywa się od 9 do 18 maja 2025 roku w kinach w Warszawie, Wrocławiu, Gdyni, Poznaniu, Katowicach, Bydgoszczy i Łodzi oraz od 20 maja do 2 czerwca online na mdag.pl! Mecenasem tytularnym wydarzenia jest Bank Millennium (https://www.bankmillennium.pl/).