We wtorek ogłoszono także Laureatów Nagrody Doc Alliance 2025 podczas Doc Day Lunch, który odbył się w ramach Marché du Film w Cannes.

„The Shards” i „We Had Fun Yesterday” z Nagrodą Doc Alliance w Cannes


Nagroda Doc Alliance dla najlepszego filmu pełnometrażowego, w wysokości 5 000 euro, została przyznana filmowi „The Shards” („Oskolky”, Gruzja/Niemcy) w reżyserii Mashy Chernayi. Film oparty jest na osobistych doświadczeniach reżyserki. Wiosną 2022 roku Masha szykuje się do opuszczenia swojej ojczyzny, Rosji. Następuje seria nieoczekiwanych pożegnań: matka umiera na raka, partner uchyla się od poboru do wojska, a wszystko – włącznie z jej dawnym „ja” – zaczyna się rozpadać. Próbując poradzić sobie z żałobą, Masha sięga po kamerę, dokumentując wszystko wokół.

Jury nagrodziło film „za jego unikalne walory filmowe” i wyróżniło „język filmowy, który jest cichy, opiera się klasycznym strukturom narracyjnym, a jednocześnie wykazuje uderzającą zdolność do łączenia osobistej i zbiorowej żałoby”.

Nagroda Doc Alliance dla najlepszego filmu krótkometrażowego, w wysokości 3 000 euro, trafiła do filmu „We Had Fun Yesterday” (Belgia) w reżyserii Marion Guillard. Reżyserka zastanawia się w nim nad swoją relacją z własnym ciałem, dystansem wobec konwencjonalnych ideałów kobiecości i niepokojącymi doświadczeniami z mężczyznami – to autobiograficzna opowieść spleciona z refleksjami nad tym, jak postrzegamy innych: zwierzęta – dzikie i uwięzione, oraz naturę – dziką i przekształconą przez człowieka.

Jury opisało film jako „szczere i pięknie skonstruowane dzieło, które poprzez warstwowe połączenie obrazu i narracji tworzy delikatny rytm. Marion Guillard wciąga nas w swój strumień świadomości i obrazów, kreując narrację (pełną niespodzianek), która splata osobiste poszukiwania tożsamości i relacji rodzinnych z refleksją nad byciem twórczynią filmową.”

Zwycięskie filmy wybrało jury złożone z trójki uznanych profesjonalistów świata filmu: Fernando Ganzo (zastępca redaktora naczelnego Cahiers du Cinéma), Caroline Kirberg (dyrektorka generalna pong film) oraz Gerald Weber (zastępca dyrektora zarządzającego sixpackfilm). Nagrody wręczyła Alessandra Luchetti, szefowa departamentu i zastępczyni dyrektora w EACEA (Creative Europe – MEDIA).

Kuratorski wybór nominowanych filmów – w tym cztery tytuły z 2025 roku: „Grey Zone”, „Shuruuk”, „23:23” i „Bamssi” – jest dostępny online na platformie DAfilms.com.

Sieć Doc Alliance, skupiająca festiwale filmów dokumentalnych, wspiera nowe talenty europejskiego kina dokumentalnego. Każdy z siedmiu członków – CPH:DOX, Doclisboa, DOK Leipzig, FIDMarseille, Ji.hlava IDFF, Millennium Docs Against Gravity FF i Visions du Réel – a także festiwal gościnny Punto de Vista, nominował po jednym filmie krótkometrażowym i pełnometrażowym ze swojego programu. Każdy z festiwali zaprezentuje co najmniej trzy filmy z selekcji Doc Alliance Award podczas swojej kolejnej edycji.


Pełne uzasadnienia jury:

 

Najlepszy film pełnometrażowy


„To film, który wywołał wśród nas długie dyskusje – może dlatego, że został stworzony z surowego materiału, ale z niezwykłą precyzją i subtelnością. The Shards przedstawia zagubione pokolenie, pozbawione demokratycznej przyszłości przez autokratyczny reżim i wciągnięte w imperialną wojnę.

Film wystawił na próbę nasz własny sposób patrzenia – wywołując zarówno dyskomfort, jak i wzruszenie. Przypomniał nam, jak ważne jest, by nie odwracać wzroku i zmierzyć się z rzeczywistością. Może szczególnie nas poruszył, gdy uświadomiliśmy sobie, że ten sam impuls mógł być punktem wyjścia dla Mashy Chernayi: sięgnięcie po kamerę, skierowanie jej na własny kraj, rejestrowanie społeczeństwa pogrążonego w agonii, której sama się lęka. Nie zapominajmy: pojutrze możemy już wewnętrznie przyjąć inny system wartości – nikt nie pozostaje niezmieniony.

Chcemy uhonorować ten film za jego wyjątkowe walory filmowe i reżyserkę za nadanie głosu swojemu pokoleniu w sposób głęboko osobisty, a jednocześnie politycznie istotny. To język filmowy, który jest cichy, opiera się klasycznym narracjom, a zarazem wykazuje uderzającą zdolność do łączenia osobistej i zbiorowej żałoby.”

Najlepszy film krótkometrażowy


„Z radością przyznajemy nagrodę dla filmu krótkometrażowego We Had Fun Yesterday – szczerego i pięknie stworzonego dzieła, które poprzez połączenie obrazu i narracji tworzy delikatny rytm. Marion Guillard wciąga nas w swój strumień świadomości i wizualnych skojarzeń, budując narrację (pełną niespodzianek), która łączy osobiste poszukiwania tożsamości i relacji rodzinnych z refleksją nad byciem filmowczynią.

Stopniowo zaczynamy rozumieć, że film bada, jak nasze doświadczenia kształtują nasz sposób postrzegania świata, jak treść i forma się przenikają. To refleksja nad tym, jak patrzymy, co widzimy – i jak wpływa to na nasz sposób bycia w świecie. Odtwarzając obrazy i stereotypy, jakie mamy o świecie i o sobie, nieustannie próbujemy określić, kim jesteśmy i znaleźć przestrzeń, w której czujemy się dobrze. We Had Fun Yesterday to film o poszukiwaniu „odpowiedniego” obrazu pośród całej tej nieadekwatności.”


Więcej informacji o Nagrodzie Doc Alliance

Biuro Prasowe Doc Alliance: press@docalliance.org