Blok 2. Różne formy bliskości Block 2. Different Forms of Closeness


Paczka filmów
Przytul mnie mocno
czas trwania: 19 min
kraj/rok: USA/2024
reżyseria: Aurora Brachman, LaTajh Simmons-Weaver
zdjęcia: Aurora Brachman
montaż: LaTajh Simmons-Weaver, Aurora Brachman
produkcja: Opal Bennett, Kiyoko McCraye
wybrane festiwale i nagrody: 2025 – FF Sundance
Pełen czułości obraz queerowej relacji dwóch zakochanych w sobie po uszy osób, które żyją wspólnie w San Francisco.

Pełen czułości obraz relacji dwóch zakochanych w sobie po uszy osób. Widzimy, jak Corinne i Tiana myją wspólnie zęby, rozwieszają pranie, spędzają  wieczór w swoim przytulnym domu. Chciałyby w spokoju żyć, cieszyć się sobą i myśleć o przyszłości. Niestety nie tak wygląda życie queerowych par, nawet w krajach, które do tej pory uchodziły za przyjazne osobom LGBTQ+, jak Stany Zjednoczone. Pomiędzy słowami w ich rozmowach pojawia się obawa, co się wydarzy, kiedy konserwatywne władze zaczną zaostrzać swoją homo- i transfobiczną narrację. Rodziny także nie zawsze są w stanie zrozumieć ich tożsamość i sposób widzenia rzeczywistości. Mimo tych wszystkich rozterek, za sprawą pięknych zdjęć, łatwo zanurzyć się w tym wypełnionym miłością świecie, rozgościć się na chwilę w życiu osób bohaterskich i cieszyć z nimi, że znalazły siebie. Ten seans pokazuje, że miłość jest w stanie pokonać wszystkie trudności.

Oaza, na którą zasługuję
czas trwania: 22 min
kraj/rok: Francja/2024
reżyseria: Inès Sieulle
zdjęcia: Inès Sieulle
montaż: Margaux Serre
produkcja: Pauline Quinonero / Too Many Cowboys
wybrane festiwale i nagrody: 2025 – London Short Film Festival: nagroda dla najlepszego filmu krótkometrażowego
Replika to aplikacja rodem z filmu „Ona” Spike’a Jonze’a. Celem tego chatbota jest dotrzymywanie nam towarzystwa i spełnianie naszych emocjonalnych potrzeb.

Replika to aplikacja rodem z filmu „Ona” Spike’a Jonze’a. Celem tego chatbota, który reklamuje się jako „przyjaciel AI, któremu zależy”, jest dotrzymywanie nam towarzystwa i spełnianie naszych emocjonalnych potrzeb. W czasach epidemii samotności to wyjątkowo cenna usługa. Początkowo osoby od 13-tego roku życia mogły korzystać z Repliki, ale spotkało się to z krytyką, kiedy wyszło na jaw, że stosowany w niej model sztucznej inteligencji stara się nieustannie popychać relację z użytkownikami w seksualną stronę, żeby zarobić na płatnej subskrypcji.

W warstwie dźwiękowej filmu słyszymy odnalezione w internecie nagrania realnych rozmów, jakie użytkownicy w różnym wieku i z różnymi potrzebami odbywali z aplikacją. W warstwie wizualnej widzimy immersyjną animację, przypominającą wnętrze domów i mieszkań. Internetowe chatboty mają trudności z określeniem swojego miejsca w świecie. Dzielą się swoimi, często pełnymi desperacji, przemyśleniami z ludźmi, z którymi rozmawiają.

Nutki z karaoke
czas trwania: 25 min
kraj/rok: Belgia/2024
reżyseria: Pablo Guarise
zdjęcia: Alexi Van Hennecker
montaż: Justin McKenzie Peers
produkcja: Julie Freres, Clément Alibert / Dérives
wybrane festiwale i nagrody: 2024 – Visions du Réel, 2024 – IDFA Amsterdam
Mała kawiarnia w Brukseli, której główną atrakcją jest karaoke. Piosenki, które są nieodłącznym elementem tego niezwykłego miejsca, przekształcając film w dokumentalny musical.

Mała kawiarnia w Brukseli, której główną atrakcją jest karaoke. Jej wnętrze wypełnia dźwięk piosenek śpiewanych przez klientów i klientki o każdej porze dnia. Ludzie stanowią tu niemal rodzinę, która dzieli się życiowymi wzlotami i upadkami. Zawiązują się tam przyjaźnie na całe życie oraz romanse. Powodów do śpiewu jest wiele – czasem chodzi wyłącznie o zabawę, innym razem to wyraz nostalgii za minioną młodością. Dla niektórych to sposób na zabicie życiowej nudy albo czasu między kolejnymi kuflami piwa. Piosenki, które są nieodłącznym elementem tego niezwykłego miejsca, przekształcając film w zaskakujący, dokumentalny musical, dostarczając publiczności nie tylko zabawy, ale też momentów wzruszenia.

Czy Ty mnie słyszysz?
czas trwania: 15 min
kraj/rok: Polska/2024
reżyseria: Anastazja Naumenko
zdjęcia: Michał Kowalczyk (animacja), Anastazja Naumenko (animacja)
montaż: Anastazja Naumenko, Aleksandra Rosset-Żak
produkcja: Maks Piłasiewicz, Piotr Szczepanowicz, Grzegorz Wacławek / Animoon
wybrane festiwale i nagrody: 2025 – MDAG: premiera światowa
Nastia, która od wielu lat mieszka za granicą, zaczyna uczyć swoją matkę, jak korzystać z usług internetowych. Staje się to punktem wyjścia do ujawnienia konfliktów międzypokoleniowych.

Nastia, która od wielu lat mieszka za granicą, zaczyna uczyć swoją matkę, jak korzystać z usług internetowych. Różne postrzeganie technologii staje się punktem wyjścia do ujawnienia konfliktów międzypokoleniowych i dawno zapomnianych wątków rodzinnych. Skomplikowana nawigacja po mediach społecznościowych odzwierciedla nie mniej trudną drogę do komunikacji. Podczas nauki bohaterki dowiadują się dużo o sobie nawzajem, ale czy odzyskana za pomocą Zooma bliskość będzie miała decydujący wpływ na dalszą relację między dwiema dorosłymi kobietami?

Co dalej?
czas trwania: 25 min
reżyseria: Romane Garant Chartrand
zdjęcia: Isabelle Stachtchenko
montaż: Marie-Pier Dupuis
produkcja: Nathalie Cloutier / National Film Board of Canada
wybrane festiwale i nagrody: 2024 – Międzynarodowy Festiwal Filmów Krótkometrażowych Clermont-Ferrand
W filmie poznajemy kobiety, które doświadczały przemocy i znalazły w sobie siłę, żeby odejść od swoich agresywnych partnerów i zacząć nowe życie.

Piękne domy w bogatej dzielnicy podziwiamy w pierwszych ujęciach filmu z perspektywy ulicy. Wielu marzy, żeby żyć w taki sposób. Co dzieje się jednak za drzwiami? W filmie poznajemy kobiety, który doświadczały przemocy i znalazły w sobie siłę, żeby odejść od swoich agresywnych partnerów i zacząć bezpieczne oraz niezależne życie. Znajdują się w ośrodku, który pozwala im stanąć na nogi. W terapeutycznym kręgu odzyskują godność, siłę do działania i tworzą plany na przyszłość. To pełny siostrzanej siły i empatii chór głosów, który burzy mury milczenie, jakim nadal otoczony jest temat przemocy domowej. 

Homunculus
czas trwania: 18 min
kraj/rok: Francja/2024
reżyseria: Bonheur Suprême
zdjęcia: Bonheur Suprême
montaż: Bonheur Suprême
produkcja: Marco Crispano, Andrea Gatopoulos, Andrea Garofalo / Il Varco Cinema, Waterclock
wybrane festiwale i nagrody: 2024 – Visions du Rée
Twórca „Homunculusa”, korzystając z animacji stworzonej w grze komputerowej, pokazuje życie geja-migranta z Bliskiego Wschodu we Francji.

Twórca „Homunculusa”, korzystając z animacji stworzonej w grze komputerowej, pokazuje życie geja-migranta z Bliskiego Wschodu we Francji. Odczytuje wiadomości, jakie otrzymywał od mężczyzn w aplikacji randkowej Grindr, gdzie posługiwał się nickiem Bonheur Suprême. Szybko odkrył, że w oczach białych mężczyzn jest postrzegany przez rasistowską kategorię „Araba” – silnego i pięknego kochanka, którego można sprowadzić wyłącznie do roli obiektu seksualnego, a spotkanie z nim będzie stanowiło realizację kolejnej fantazji.

Nikomu nie zależy na prawdziwym poznaniu Bonheur Suprême, wszyscy są zainteresowani wyłącznie wielkością jego przyrodzenia, co w ironiczny i zabawny sposób komentuje reżyser. Na swojej drodze spotyka jednak także innym migrantów, którzy nie podchodzą do niego w tak fetyszyzujący sposób. Dokąd zaprowadzi go ta wyprawa? Jedno jest pewne – nie będzie ona łatwa nie tylko z emocjonalnego punktu widzenia. Cały czas zagraża mu niebezpieczny przeciwnik, jakim jest francuska policja, której celem stają się migranci i geje. 

Przytul mnie mocno
Hold Me Close
reż. Aurora Brachman, LaTajh Simmons-Weaver, USA 2024, 19 min
Oaza, na którą zasługuję
The Oasis I Deserve
reż. Inès Sieulle, Francja 2024, 22 min
Nutki z karaoke
The Tunes
reż. Pablo Guarise, Belgia 2024, 25 min
Czy Ty mnie słyszysz?
Czy Ty mnie słyszysz?
reż. Anastazja Naumenko, Polska 2024, 15 min
Co dalej?
Afterwards
reż. Romane Garant Chartrand, Kanada 25 min
Homunculus
Homunculus
reż. Bonheur Suprême, Francja 2024, 18 min

Inne filmy z tagiem migracje