Blok 4. Praca w tle Block 4. Background Work


Paczka filmów
Wyróżnienie w Konkursie o Nagrodę dla Najlepszego Filmu Krótkometrażowego: „Lift Lady” reż. Marcin Modzelewski
Lift Lady
czas trwania: 25 min
kraj/rok: Polska/2024
reżyseria: Marcin Modzelewski
zdjęcia: Jakub Urbański
montaż: Marcin Sołtysik
produkcja: Jerzy Kapuściński, Ewa Jastrzębska / Studio Munka
wybrane festiwale i nagrody: 2024 – IDFA Amsterdam
Brutalistyczna architektura, płatna winda i surrealizm otoczenia to codzienność Mzii, byłej snajperki, nadzorującej jedyny taki ciąg komunikacyjny na świecie.

Brutalistyczna architektura, płatna winda i surrealizm otoczenia to codzienność Mzii, byłej snajperki, nadzorującej jedyny taki ciąg komunikacyjny na świecie. Groteskowość osiedla i przywary mieszkańców malują tragikomiczny obraz współczesnej Gruzji.

Nic się nie bój
czas trwania: 15 min
kraj/rok: Szwecja/2025
reżyseria: Tuva Björk
zdjęcia: Sally Jacobson, Tuva Björk
montaż: Tuva Björk, Neil Wigardt
produkcja: Dennis Harvey
wybrane festiwale i nagrody: 2025 – FF Göteborg
Republika Południowej Afryki to kraj ogromnych kontrastów społecznych. Bogaczy żyjących w odciętych od świata enklawach strzegą prywatni pracownicy ochrony.

Dwójka znajomych siedzi wygodnie na wzgórzu i podziwia piękny krajobraz RPA, który rozciąga się przed nimi. Zaciągają się spokojnie dymem z różowej sishy. Nad nimi stoi kilku mężczyzn w kamizelkach z napisem „ochrona” i bronią w ręku, a dwa metry dalej stoi wysoki płot. Republika Południowej Afryki to kraj ogromnych kontrastów społecznych. Ci na górze drabiny społecznej żyją  w odgrodzonych od świata wygodnych enklawach. Reszta obywateli jest traktowana jak intruzi.

Kult przemocy udziela się pracownikom prywatnej ochrony, którzy są głównymi bohaterami filmu i stanowią w kraju grupę ponad 550 tysięcy osób – to więcej niż siły policji i wojska razem wzięte. Z dumą opowiadają o tym, że pełnią rolę (często nieświadomych do końca) strażników tego zgniłego układu, co czasem wywołuje z powodu swojego groteskowego charakteru uśmiech na twarzy.

Jesteśmy waszymi oczami
czas trwania: 23 min
kraj/rok: Francja/2025
reżyseria: Nicolas Gourault
zdjęcia: Yvon, Oliver, Jonel
montaż: Lucas Azémar, Félix Rehm, Nicolas Gourault
produkcja: Yannick Beauquis, Quentin Brayer / Don Quichotte Films
wybrane festiwale i nagrody: 2025 – MFF Berlinale
Słabo opłacani pracownicy stają się oczami autonomicznych samochodów i uczą je nawigować po realnym świecie.

W jaki sposób maszyny uczą się czytać świat? Chociaż wydaje nam się coraz częściej, że to sztuczna inteligencja kształtuje nasze postrzeganie rzeczywistości, w tym wypadku jest zupełnie inaczej. Autonomiczne samochody potrzebują, żeby ludzie zinterpretowali to, co widzą ich kamery i nauczyli je rozpoznawać różne elementy na drodze. To żmudne zadanie, które ma ułatwić życie głównie ludziom na Zachodzie, wykonują oczywiście słabo opłacani pracownicy Globalnego Południa. Stają się oczami samochodów, na trasie dostrzegając symbole systemowej nierówności. 

Więcej niż słowa
czas trwania: 19 min
kraj/rok: Niderlandy/2024
reżyseria: Kim Brand
zdjęcia: Jelle Dijkstra, Roel van 't Hof
montaż: Ralf Verbeek
produkcja: Kim Brand
wybrane festiwale i nagrody: 2024 – Sheffield DocFest
Grupa opiekunów i opiekunek z Genetic Choir Ensemble rozwesela pacjentów domu opieki śpiewem. Co przekazują podopiecznym i co otrzymują od nich w zamian?

Sala dzienna w domu opieki dla osób starszych. Panuje cisza, większość mieszkańców siedzi przy stołach, wpatrując się w dal. Nagle przysiadają się do nich uśmiechnięte osoby i zaczynają… śpiewać. To grupa opiekunów i opiekunek z Genetic Choir Ensemble, którzy rozweselają pacjentów i podnoszą ich na duchu. Docierają do tych osób, które już nie mówią, w prosty, emocjonalny sposób. Na twarzach pojawiają się uśmiechy, niespokojni pacjenci powoli relaksują się.

Czarno-biały, intymny film zagląda także za kulisy działalności rozśpiewanej grupy, pokazując jej ćwiczenia. Poznajemy spojrzenie i perspektywę jej członków na swoje niecodzienne zajęcie. Co przekazują podopiecznym i co otrzymują od nich w zamian?

Przeciwpożarowe kozy
czas trwania: 11 min
kraj/rok: Norwegia/2024
reżyseria: Phoebe Dobey, George McCann
zdjęcia: Phoebe Dobey
montaż: Federico Barni
produkcja: Anita Norfolk / Folk Film
wybrane festiwale i nagrody: 2024 – MFF Bergen
Tam, gdzie zmiany klimatu sieją spustoszenie, pojawiają się one: kozy–strażacy. Pasą się, tworząc pasy pozbawione trawy, dzięki czemu pomagają powstrzymać ogień.

Tam, gdzie zmiany klimatu sieją spustoszenie, pojawiają się one: kozy–strażacy. Pasą się, tworząc pasy pozbawione łatwopalnej, wysuszonej trawy, dzięki czemu pomagają powstrzymać rozprzestrzenianie się ognia. Pomagają ratować to, co ludzie zniszczyli swoją nieprzemyślaną polityką. Kalifornia to region, który dotykają kataklizmy związane z suszą. Wspaniałe, obserwacyjne zdjęcia pozwalają poczuć panujący tam upał. W każdej chwili może dojść w takiej sytuacji do kolejnej tragedii. Niestety, żadne zwierzęta nie pomogą nam długoplanowo rozwiązać tego problemu. Jesteśmy skazani na pomysły, które zaproponuje nasz gatunek. Tylko czy na pewno możemy liczyć na samych siebie?

Zakaz
czas trwania: 27 min
kraj/rok: Irlandia, Wlk. Brytania/2024
reżyseria: Roisin Agnew
zdjęcia: Sam Howard
montaż: Nicole Halova, Sam Howard
produkcja: Sam Howard, Alison Millar / Erica Starling Productions, Unbecoming Productions
wybrane festiwale i nagrody: 2025 – London Short film Festival: nagroda dla najlepszego brytyjskiego filmu krótkometrażowego, 2024 – IDFA Amsterdam
W czasie konfliktu w Irlandii Północnej rząd brytyjski zakazał używania w mediach głosów członków IRA. Film zwraca uwagę na naturę cenzury i nasuwa porównania do współczesności.

Sposób, który wymyśliła Margaret Thatcher, żeby cenzurować media mówiące o konflikcie w Irlandii Północnej, wydaje się naprawdę absurdalny, co idealnie pokazuje film Roisin Agnew. Rząd brytyjski zakazał, powołując się na zagrożenie płynące z terroryzmu, używania w mediach głosów członków IRA. Nikt jednak nie miał zamiaru naprawdę przestrzegać zakazu, więc zaczęto zatrudniać aktorów, żeby dubbingowali osoby objęte zakazem. Wbrew swoim intencjom administracja Thatcher stworzyła dodatkowe miejsce pracy dla aktorów pragnących dorobić. Korzystając z niepublikowanych nagrań archiwalnych i współczesnych wywiadów z kluczowymi postaciami, takimi jak Gerry Adams i Stephen Rea, film zwraca uwagę na znaczenie głosu w polityce i nasuwa oczywiste porównania do współczesności.

Byliśmy scenografią
czas trwania: 15 min
kraj/rok: USA/2025
reżyseria: Christopher Radcliff
zdjęcia: Jess X. Snow
montaż: Christopher Radcliff
produkcja: Cathy Linh Che, Jess X. Snow
wybrane festiwale i nagrody: 2025 – FF Sundance: nagroda dla najlepszego krótkometrażowego filmu dokumentalnego
Hoa Thi Le i Hue Nguyen Che przeżyli piekło, uciekając łodzią z Wietnamu na Filipiny. Kiedy tam dotarli, zostali wykorzystani jako statyści w filmie „Czas Apokalipsy”.

W 1975 roku, zaraz po zakończeniu wojny w Wietnamie, Hoa Thi Le i Hue Nguyen Che przeżyli piekło, uciekając łodzią przez dziewięć dni na Filipiny. Kiedy tam dotarli zostali umieszczeni w obozie dla uchodźców i wykorzystani jako statyści podczas kręcenia filmu „Czas Apokalipsy”. Dla filmowców stali się po prostu elementem scenografii, podobnie jak prawie 100 innych osób z obozu.

Teraz wracają do tego wydarzenia, rzucając światło na sposób, w jaki film przenika się z rzeczywistością i gdzie leży granica tego, na co mogą pozwolić sobie artyści z Zachodu względem mieszkańców krajów, w których tworzą swoje projekty. Ostrzeżenie: ten film zawiera efekty stroboskopowe.

Lift Lady
Lift Lady
reż. Marcin Modzelewski, Polska 2024, 25 min
Nic się nie bój
Fear Fokol
reż. Tuva Björk, Szwecja 2025, 15 min
Jesteśmy waszymi oczami
Their Eyes
reż. Nicolas Gourault, Francja 2025, 23 min
Więcej niż słowa
Beyond Words
reż. Kim Brand, Niderlandy 2024, 19 min
Przeciwpożarowe kozy
Firefighter Goats
reż. Phoebe Dobey, George McCann, Norwegia 2024, 11 min
Zakaz
The Ban
reż. Roisin Agnew, Irlandia, Wlk. Brytania 2024, 27 min
Byliśmy scenografią
We Were the Scenery
reż. Christopher Radcliff, USA 2025, 15 min

Inne filmy z tagiem polityka