Blok 5. Lekcje dorosłości Block 5. Lessons of Adulthood


Paczka filmów
Nagroda dla Najlepszego Filmu Krótkometrażowego: „Instrumenty bijącego serca” reż. Ema Ryan Yamazaki
Instrumenty bijącego serca
czas trwania: 23 min
kraj/rok: USA, Japonia/23
reżyseria: Ema Ryan Yamazaki
zdjęcia: Kazuki Kakurai
montaż: Mizuki Toriya
produkcja: Eric Nyari / Cineric Creative
wybrane festiwale i nagrody: 2024 – FF DC/DOX, 2025 – Oscars®: nominacja w kategorii najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny, 2024 – nagroda IDA dla najlepszego krótkometrażowego filmu dokumentalnego, 2025 - Millennium Docs Against Gravity - premiera europejska
W filmie widzimy mechanizm działania japońskiej edukacji, kiedy dzieci z drugiej klasy szkoły podstawowej mają za zadanie zagrać koncert powitalny dla pierwszoklasistów.

Japoński system edukacji od lat jest obiektem fascynacji dla edukatorów i edukatorek z reszty świata. W filmie widzimy mechanizm jego działania na przykładzie orkiestry dzieci z drugiej klasy szkoły podstawowej, które mają wspólnie zagrać koncert powitalny dla pierwszoklasistów. Ich opiekunowie chcą, żeby stali się tytułowymi „instrumentami jednego, bijącego serca”.

Z jednej strony ich wspólne przygotowania są pełne troski i wzajemnego szacunku, z drugiej strony wymaga się od bardzo młodych dzieci wytrwałości, skupienia i dyscypliny. Utwór, który wykonają, musi brzmieć perfekcyjnie. Decyzja, czy na ekranie można dostrzec fabrykę posłusznych, pracowitych jednostek, czy raczej miejsce rozwoju dojrzałych, stabilnych emocjonalnie ludzi, którzy wiedzą, jak działać w harmonii z innymi; zależy od punktu widzenia oglądającego. A może jedno i drugie jest prawdą i wcale te dwie wizje się nie wykluczają? 

W domu mojej matki jest wiele drzwi
czas trwania: 18 min
kraj/rok: Niemcy/2024
reżyseria: David Kind
zdjęcia: David Kind
montaż: David Kind, Michaela Schweiger
produkcja: David Kind / Burg Giebichenstein University of Art and Design
wybrane festiwale i nagrody: 2024 – Dok Leipzig
Stare fotografie z rodzinnego albumu. Radosne sceny na plaży, na wakacjach. W kontraście do tych niewinnych obrazów narrator wspomina przemoc, której doświadczył ze strony matki.

Stare fotografie z rodzinnego albumu. Radosne sceny na plaży, na wakacjach. Zrelaksowane pozy, uśmiechy. Okazuje się jednak, że z rodziną wychodzi się najlepiej na zdjęciach. W kontraście do tych niewinnych obrazów narrator wspomina przemoc, zarówno emocjonalną, jak i fizyczną, której on i jego rodzeństwo doświadczyli ze strony matki. Zaczyna nerwowo niszczyć zdjęcia, wydrapując z nich twarze wyrażające kłamliwe emocje. Stopniowo w jego opowieści ujawniają się społeczne i prywatne mechanizmy systemu przemocy wobec dzieci, które skazują człowieka na życie z bólem, poczuciem winy i żalem także w dorosłości.

Córka obu kobiet
czas trwania: 14 min
kraj/rok: Hiszpania/2024
reżyseria: Iona E. Quesada, Nora Alberdi Odriozola, Alejandra López Puebla, Nhoa Carmona Aguilar, Malena Montiel Rodríguez
zdjęcia: Nora Alberdi Odriozola
montaż: Iona E. Quesada, Alejandra López Puebla, Nhoa Carmona Aguilar, Nora Alberdi Odriozola, Malena Montiel Rodríguez
produkcja: Malena Montiel Rodríguez / UAB – Master Creative Documentary
wybrane festiwale i nagrody: 2024 – IDFA Amsterdam
Dynamicznie zmontowany i bezkompromisowo szczery obraz dorastania. Opowieść o rodzinnej tajemnicy, relacji z matką, pierwszej miesiączce, chłopakach i randkach.

Dynamicznie zmontowany i bezkompromisowo szczery obraz dorastania. Opowieść o rodzinnej tajemnicy, relacji z matką, pierwszej miesiączce, chłopakach, randkach i wymiotowaniu do łóżka. Iona, współreżyserka filmu, nienawidzi swojej matki i daje to jasno do zrozumienia już na początku. Czyta fragmenty swoich pamiętników, opowiadając o wczesnych latach dojrzewania. Czuje frustrację, bo nie podoba się jej sposób, w jaki została wychowana. Wściekła jest także na ojca, który nigdy nie był obecny w jej życiu. Zdaje sobie sprawę, że stworzenie tego filmu może pomóc jej zbudować most do odpowiedzi dotyczących jej rodziny, których zawsze szukała.

Czy jestem najchudszą osobą, jaką widzieliście?
czas trwania: 24 min
kraj/rok: Kanada/2024
reżyseria: Eisha Marjara
zdjęcia: Ariana Lorrain
montaż: Kara Blake
produkcja: Joe Balass, Arile Nasr / National Film Board of Canada, Compass Productions
wybrane festiwale i nagrody: 2024 – IDFA Amsterdam
Intymna opowieść o zaburzeniach odżywiania, siostrzanej miłości i rywalizacji, sytuacji osoby z rodziny migrantów w Quebecu, ale też o chęci kontroli i wyniszczającym perfekcjonizmie.

„Hej, chodźmy razem na dietę” – tymi z pozoru niewinnymi słowami rozpoczęła się dramatyczna historia Eishy. Razem z siostrą Seemą już jako dzieci zaczęły kontrolować to, co i kiedy jedzą. Seema traktowała to jako zabawę. Dla Eishy z czasem chęć bycia szczupłą zaczęła zamieniać się w zaburzenia odżywiania, doprowadzając ją na skraj śmierci.

Po latach w swoim osobistym filmie wraca do tamtych wydarzeń, w niezwykle delikatny, intymny i celny sposób pokazując, w którym momencie i z jakich powodów zachorowała na anoreksję. To opowieść zarówno o siostrzanej miłości i rywalizacji, wygórowanych standardach wyglądu we współczesnym świecie, sytuacji osoby z rodziny migrantów w Quebecu, ale też o obsesyjnej chęci kontroli i perfekcjonizmie, który powoli niszczy życie. 

Historie Jacoba
czas trwania: 13 min
kraj/rok: Niemcy/2023
reżyseria: Perghuzat Enver
montaż: Perghuzat Enver
produkcja: Perghuzat Enver
wybrane festiwale i nagrody: 2024 – Visions du Réel
Po szczęśliwym dzieciństwie spędzonym na wsi, Jacob wraz z rodzicami przeprowadza się do chińskiej metropolii. Zderzenie z systemem okazuje się dla niego brutalne.

Po szczęśliwym dzieciństwie spędzonym na wsi, Jacob – animowane alter ego reżysera – wraz z rodzicami przeprowadza się do chińskiej metropolii. W szkole doświadcza rasizmu, który uświadamia mu jego tożsamość etniczną. Zderzenie z systemem okazuje się dla niego brutalne. Postanawia uciec, ryzykując samotność i izolację w nowym miejscu. To niezwykle czuła i piękna wizualnie animowana opowieść, która oddaje ból wygnania i poczucia odmienności. 

Nieznane życie kwiatów
czas trwania: 20 min
kraj/rok: Polska/2025
reżyseria: Jakub Wenda
zdjęcia: Jan Wikarski
montaż: Anna Adamowicz
produkcja: Agata Golańska / Szkoła Filmowa w Łodzi
wybrane festiwale i nagrody: 2025 – MDAG: premiera światowa
Siedemnastoletnia Kamila wkrótce opuści ośrodek wychowawczy. Jako liderka grupy stanowi dla młodszych dziewczyn niemal figurę matki. Od teraz będą musiały radzić sobie same i znaleźć nadzieję w miejscu, w którym żyją.

Siedemnastoletnia Kamila wkrótce opuści ośrodek wychowawczy. Jako liderka grupy stanowi dla młodszych dziewczyn niemal figurę matki. Od teraz będą musiały radzić sobie same i znaleźć nadzieję w miejscu, w którym żyją.

Instrumenty bijącego serca
Instruments of a Beating Heart
reż. Ema Ryan Yamazaki, USA, Japonia 23, 23 min
W domu mojej matki jest wiele drzwi
There Are Too Many Doors In My Mother’s Home
reż. David Kind, Niemcy 2024, 18 min
Córka obu kobiet
The Daughter of Both Women
reż. Iona E. Quesada, Nora Alberdi Odriozola, Alejandra López Puebla, Nhoa Carmona Aguilar, Malena Montiel Rodríguez, Hiszpania 2024, 14 min
Czy jestem najchudszą osobą, jaką widzieliście?
Am I the Skinniest Person You’ve Ever Seen?
reż. Eisha Marjara, Kanada 2024, 24 min
Historie Jacoba
Stories of Jacob
reż. Perghuzat Enver, Niemcy 2023, 13 min
Nieznane życie kwiatów
Nieznane życie kwiatów
reż. Jakub Wenda, Polska 2025, 20 min

Inne filmy z tagiem Chiny